RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe modeketen Bonprix het winkelproces digitaliseert

icon
Mode16 januari, 2019

De Duitse modeketen Bonprix – een dochter van Otto Group – opent in februari in Hamburg een innovatieve laboratoriumwinkel waar klanten zullen shoppen met een app. Zo werkt digitaal winkelen in de praktijk.

 

Persoonlijke winkelassistent

Een experimenteel winkelconcept dat de voordelen van de fysieke winkel verzoent met het gemak van online shoppen: dat is de kern van de ‘Fashion Connect Store’ die Bonprix zopas heeft voorgesteld op het event #fashiontech Berlin. Op 14 februari zal de winkel de deuren openen in Hamburg. De Bonprix smartphoneapp doet dienst als een persoonlijke winkelassistent die de klanten begeleidt doorheen het volledige winkelbezoek, van het inchecken bij aankomst over het selecteren en uitproberen van favoriete stukken tot en met eenvoudige betaalopties. 

 

Van elk kledingstuk en accessoire hangt slechts één exemplaar op de inspirerende ‘trendvloer’, als in een showroom. De klant kan producten naar keuze scannen en de juiste maat selecteren. Die items worden vervolgens toegevoegd aan een virtueel winkelmandje, zodat ze in een paskamer kunnen worden gehangen, klaar om te passen. In afwachting kunnen klanten ontspannen met een verfrissend drankje in een van de twee modebars in de winkel.

 

Experimenteel laboratorium

Vervolgens wordt de klant uitgenodigd in één van de paskamers: die zijn ruim, goed geventileerd en bieden de keuze uit vier instellingen voor sfeerverlichting. Een groot scherm toont de volgende stappen. Wie een andere maat nodig heeft, kan die rechtstreeks in de paskamer bestellen. Wie hulp of advies nodig heeft, kan met één druk op de knop een mode-assistent oproepen. Van wachtrijen aan de kassa’s is geen sprake: de app gebruikt de modernste RFID-technologie om het winkelmandje automatisch bij te werken na het verlaten van de paskamer. Shoppers kunnen dan via PayPal betalen of met een bankkaart aan de self-checkout. 

 

Het ‘fashion connect’-concept is meer dan een vlaggenschip voor Bonprix: het is een experimenteel winkellaboratorium, dat gaandeweg nieuwe functies zal toevoegen, zoals gepersonaliseerde productsuggesties. “Precies omdat de smartphone tegenwoordig alomtegenwoordig is, heeft Bonprix hem een centrale rol gegeven in deze pilootwinkel”, zegt algemeen directeur Markus Fuchshofen, die ook hoofd van e-commerce is. “De manier waarop we het winkelproces consequent hebben gedigitaliseerd, is uniek in de detailhandel.”

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN