RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo wil Zeeman perceptie over spotgoedkope kleding keren

icon
Mode13 december, 2018

Zeeman is een offensief gestart om de hardnekkige mythe te ontkrachten dat aan spotgoedkope kleding altijd een geurtje hangt. De Nederlandse textielsupermarkt speelt voortaan open kaart.

 

Vragen van klanten

“We bleven maar vragen krijgen van klanten“, zegt Arnoud van Vliet, verantwoordelijk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Zeeman, in de Nederlandse zakenkrant FD. “Zo goedkoop? Dat moet wel door onderbetaalde en uitgebuite naaisters in Oosterse sweatshops gemaakt zijn…” Om die perceptie te keren, verschijnen bij de kassa’s nu flyers over dit heikele thema. In haar jaarverslag publiceert de keten sinds dit jaar ook een gedetailleerde balans van zijn inspecties bij leveranciers.

 

In 2017 bezochten inspecteurs 58 fabrieken in het Verre Oosten en Turkije: daarbij stootten ze op 67 grote tekortkomingen, variërend van te weinig nooduitgangen tot een onvolledige urenregistratie. “Dan kunnen wij niet nagaan of werknemers het juiste loon krijgen”, zegt Van Vliet. De resultaten zijn doorgegeven aan de betrokken textielfabrieken. “Alle bevindingen uit de onderzoeken zijn aangepakt en opgelost”, aldus de MVO-manager.

 

Ander heikel punt blijft het loon. “’Leefbaar loon is iets dat wij niet alleen kunnen oppakken”, zegt Van Vliet. “Fabrikanten produceren maar deels voor Zeeman. We vinden het daarom belangrijk om met andere kledingketens op te trekken. We moeten samenwerken, anders krijg je het echt niet voor elkaar.”

 

“Dit getuigt van lef”

Zeeman is uiteraard niet de eerste textielketen die het heeft over de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar wel een van de weinige die over concrete mistoestanden spreekt en zo laat zien tegen welke dilemma’s het bedrijf aanloopt. “Zo laten we zien dat we het serieus nemen’, zegt Van Vliet. “Het geeft ook druk om die zaken aan te pakken. Daarbij gaan we naast de leverancier staan, met de vraag: hoe lossen we dit op?”

 

“Met het benoemen van wat er misgaat, tonen ze lef”, reageert Suzan Cornelissen van Schone Kleren Campagne. Ze vindt het ook positief dat Zeeman vanaf volgend jaar een lijst met producenten openbaar maakt. Toch heeft ze ook bedenkingen, onder meer bij de manier waarop Zeeman zijn informatie verzamelt. “Dat gaat via social auditing, waarbij een commercieel bedrijf met de medewerkers spreekt in de fabrieken, altijd van tevoren aangekondigd. Wij zouden liever zien dat Zeeman ook met vakbonden en ngo’s praat en met medewerkers buiten de fabriek.”

 

Al reikt Cornelissen reikt tegelijk wel een helpende hand aan Zeeman: “’Wij hebben contact met vakbonden en ngo’s en als wij horen dat er iets mis is, kunnen we daar met Zeeman over praten”, klinkt het nog.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Groei met dubbele cijfers voor Hoka en Ugg

    Deckers Brands, de eigenaar van schoenmerken als Hoka en Ugg, wist in het eerste kwartaal met 17% te groeien. De internationale groei bedroeg zelfs bijna 50%, al gaan niet alle merken van de Amerikaanse groep erop vooruit.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Puma waarschuwt voor verlies na tegenvallend kwartaal

    De Duitse sportgigant Puma kampt met tegenvallende resultaten, omdat het bedrijf niet blijkt te kunnen profiteren van wereldwijde vraag naar retro-sneakers. Terwijl concurrenten profiteren van de heropleving van klassieke sportschoenen, moet Puma nu toegeven dat het een omzetdaling én verlies verwacht voor 2025.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    LVMH raakt nog niet uit het slop

    Na een zwak begin van het jaar vindt luxegroep LVMH nog geen tweede adem: het moederbedrijf van Louis Vuitton en Dior verkoopt minder mode en lederwaren en moet hopen op snelle duidelijkheid over handelstarieven.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN