RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Instagram is nu ook een hyperpersoonlijk winkelcentrum

icon
Mode20 maart, 2019

Je kan vanaf nu ook shoppen op Instagram: foto’s van merken worden ‘shoppable’ en je kan de producten meteen kopen en afrekenen in de app zelf. Zo kunnen gebruikers naadloos winkelen in hun eigen omgeving, met alleen hun favoriete merken.

 

Afrekenen binnen Instagram

Aan het scrollen op Instagram en een leuk T-shirt gezien? Vanaf nu kan je het rechtstreeks kopen, zonder eerst nog naar de webshop van het merk of de retailer te worden gestuurd. Het socialemedianetwerk pakt in de Verenigde Staten uit met een ‘checkout’-functie: tik op het product en je kan meteen bijvoorbeeld je maat en kleur kiezen, waarna je direct kan betalen. 

 

De eerste keer dat je langs de virtuele Instagram-kassa passeert, moet je wel nog je e-mailadres, rekeninginformatie en bezorgadres in te tikken. Daarna onthoudt de app die voor je, “veilig bewaard voor het gemak als je de volgende keer shopt”, aldus het platform. Zelfs de ‘track & trace’, met meldingen over de verzending en levering, kan je vervolgens binnen de app zelf krijgen.

 

De uitrol is deze week gestart in de Verenigde Staten, met bij de lancering een selectie van twintig labels die al erg actief zijn op Instagram. Enkele merken en retailers die al meedoen, zijn zo Adidas, Burberry, H&M, NYX Cosmetics en Prada . In de komende weken komen daar nog nieuwe namen bij. Deelnemende merken moeten een stukje van hun op het netwerk behaalde omzet afstaan, maar Instagram maakt niet publiek hoeveel.

 

Al je merken onder één dak

De kracht van Instagram als shopkanaal zal vooral uit de personalisatie bestaan: op het fotoplatform is het aanbod al gecureerd volgens ieders persoonlijke smaak, aangezien je er de merken volgt die je aanspreken en dus ook hun producten te zien krijgt. Bovendien beschikt de Facebook-dochter over een schat aan data, waardoor het doelgericht op bepaalde consumenten kan mikken met content en merken ‘op maat’.

 

“Het is gepersonaliseerd voor jou, gebaseerd op de merken die je volgt en die je anders misschien nooit zou hebben ontdekt, en je kan ze allemaal op één plek shoppen. Dat is best interessant voor ons bij Instagram”, zegt projectverantwoordelijke Ashley Yuki aan het magazine Wired.

 

Al een jaar geleden had Instagram shop-posts toegevoegd, waardoor consumenten zowel gerichte advertenties als ‘branded content’ te zien krijgen, met daarop meteen ook de naam en de prijs van het product. Wie toen wilde kopen, moest wel nog doorklikken naar de kooppagina van de aanbieder. In het Explore-tabblad is sindsdien eveneens een sectie voor ‘shopping’ aanwezig, waar merken en producten op basis van je zoekgedrag worden voorgesteld. Meer dan 130 miljoen mensen zouden maandelijks op die shop-posts doorklikken.

 

In totaal telt Instagram elke maand meer dan een miljard gebruikers. Het bedrijf heeft volgens Wired een gedetailleerd dossier over elk van hen, van de categorieën waarin ze geïnteresseerd zijn tot welke advertenties het langst hun aandacht trekken. Voor merken is de nieuwe Checkout dan ook “als een winkel openen in een winkelcentrum waar de klanten die het meest waarschijnlijk bij hen kopen automatisch naar de voordeur worden geleid”, aldus Wired.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN