RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven e5
  • Onderwerpen Interview
  • Geografie Oost-Vlaanderen
  • Personen Peter De Sutter
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Peter De Sutter (e5): “Er is een overaanbod in mode”

icon
Mode23 augustus, 2024
Peter De Sutter, e5

Eigenlijk wil e5 niet méér kledij verkopen: er is al te veel, vindt CEO Peter De Sutter, die ultragoedkope fastfashion “een schande” noemt. De modeketen zet in op AI om het aanbod af te stemmen op de vraag.

Beter doen dan de verwachtingen

Wanneer we vrijdag rond de middag arriveren op het hoofdkantoor van e5 in Sint-Niklaas, zijn de voorbereidingen volop aan de gang voor een personeelsfeest, naar aanleiding van de 45ste verjaardag van het bedrijf. Ook de sterke resultaten zijn een reden om te vieren. Niet alleen weet e5 al drie jaar op rij een mooie omzetgroei te realiseren, bovendien is de retailer wel degelijk rendabel: de operationele marge bedroeg vorig boekjaar 6%, netto bleef er na belastingen 400.000 euro over. “We zijn een groeibedrijf: aan het eind van dit boekjaar zullen we over vier jaar twintig miljoen euro geïnvesteerd hebben,” zegt De Sutter.

Wat doet e5 dan beter dan de vele moderetailers die de afgelopen maanden en jaren in de problemen raakten?

“Die vraag stellen we onszelf voortdurend. We zijn gestart met het basisidee dat we alles wat we doen nét iets beter willen doen dan wat de klant verwacht. We proberen altijd te verrassen in de positieve zin: voor die prijs is dit toch een knap product, die winkel ziet er toch mooier uit dan wat je verwacht van een baanwinkel, die medewerkers zijn echt vriendelijk… Wij zijn Vlamingen, we werken voor de Vlaamse markt, we weten wat de Vlaming wil. We hebben alles heropgebouwd: onze collectie, ons merk, onze winkels, de webshop… Blijkbaar is dat naar de smaak van de Vlaamse consument.”

“Ik vergelijk het met een restaurant: naar welk restaurant keer je terug? Naar een zaak waar je goed ontvangen wordt, waar ze je herkennen wanneer je er enkele keren geweest bent, waar ze weten wat je favoriete aperitief is of je lievelingstafel… Dat vertel ik ook aan onze mensen: toon dat je de klant graag ziet.”

Welke merkidentiteit wil e5 vandaag uitdragen?  

“We willen een boetiekervaring bieden met een ‘service beyond expectations’. Dat de klant zegt: ‘wow, ik had die herstel -en verstelservice niet verwacht’. We gaan voor tijdloze mode. Alle stijlen kan je bij ons vinden: meer modieus, meer casual, meer city, meer formeel… We willen een huis van vertrouwen zijn: als je denkt aan een aankoop, dat je dan denkt aan e5.”

“Fastfashion is een schande”

Veel sectorgenoten hebben het moeilijk of gaan failliet. Wat is er aan de hand in de modemarkt?

“Je moest toch ingezien hebben dat covid een gamechanger zou zijn, en dat de hoop op een nieuwe ‘roaring twenties’ vergeefs was. Er zijn heel harde stromingen aan de gang die de wereld totaal veranderen. Het consumentenvertrouwen is niet top: we worden al jaren gebombardeerd met slecht nieuws. Terwijl er in de basis in Vlaanderen weinig aan de hand is: iedereen werkt, het loon is geïndexeerd, objectief gezien zou er geen consumptiecrisis mogen zijn. Maar de onzekerheid weegt op het vertrouwen, en dan gaan consumenten op de rem staan. Het is echt niet moeilijk om te besparen op kledij: mijn pak kan ik volgend jaar nog aan.”

“Het is ook een kwestie van positionering. Als je in het goedkope segment wil zitten, dan is er altijd nog goedkoper. Dan moet je vechten tegen Shein en Temu. Daar kan je onmogelijk van winnen. Als je in het duurdere middensegment zit, moet je écht wel onderscheidend zijn. De Vlaming geeft niet zomaar het dubbele van de prijs uit aan iets dat zijn geld niet waard is.”

E5 zet zich af tegen fastfashion?

“Eigenlijk zou dat niet mogen bestaan. Het is een schande. Maar goed, we leven in een vrije wereldeconomie. Wij willen ook groeien, maar het is geen doel op zich. Wij moeten een duurzame en rendabele modegroep zijn, zonder dat we afhankelijk zijn van groei. Eigenlijk zou er in de mode geen groei in volume mogen zijn: het volume aan kleding zou moeten dalen, want er is gewoon veel te veel. Er is een overaanbod. Wij zeggen: áls je aan kledij denkt, denk dan aan e5 en kom dan kopen wat je écht wil.”

AI matcht aanbod met vraag

Welke stappen zet e5 op het vlak van circulariteit?

“We hebben een duurzaamheidsmanager die werkt op de aspecten waar we echt een impact kunnen hebben. Denk aan de inzameling van gebruikte kledij: we ontvangen 2,5 miljoen stuks per jaar, die we samen met Oxfam weer in het circuit brengen. We zijn op dat vlak netto positief: we zamelen meer in dan we verkopen. Ook ecodesign is een focus: we gebruiken zoveel mogelijk gereycleerde of recycleerbare materialen.”

“Nog belangrijker is ons aankoop- en voorraadbeheer: artificiële intelligentie helpt ons om zoveel mogelijk doorverkoop te realiseren. Nu al slagen we erin om 98% van alles wat we inkopen, nieuw te verkopen. Dat willen we nog verder opdrijven, want de minst vervuilende kledij is de kledij die je niet produceert. We matchen ons aanbod zo goed mogelijk met de vraag. Eind dit jaar nemen we een totaal nieuw IT-platform in gebruik, dat ons nog beter in staat zal stellen om het aanbod af te stemmen op de vraag. Niet met het doel om mensen nog meer te doen kopen. Wel om de vraag te voorspellen: als de klant aan ons denkt, waaraan denken ze dan?”

U wil nog enkele baanwinkels openen, maar nieuw is het feit dat e5 nu ook naar de steden trekt?

“We hebben vorig jaar een stadswinkel geopend in Aalst. Die zijn we verder aan het optimaliseren, want het is toch een ander spel dan een winkel in de periferie. We willen vooral dicht bij onze klant zijn. Er is een publiek dat in de stad wil shoppen en wij hebben er het aanbod voor. Maar we blijven voorzichtig: we vinden dat de huurprijzen in de steden nog altijd overdreven hoog zijn. Daar willen we een correctie zien – en we zijn niet de enigen, denk ik. Wie kan er nog 600.000 euro betalen voor een pand? We hebben echt het marketingbudget niet voor een verlieslatende winkel op de Meir… We kijken naar de centrumsteden. Als er zich in een grootstad een mogelijkheid voordoet, waarom niet, maar het moet betaalbaar zijn.”

Instroom van jongere klanten

Hoe evolueert de onlineverkoop?

“Die groeit sneller dan de verkoop in onze winkels. We hadden hier ook wel een inhaalslag te maken. We groeien nu al twee jaar na elkaar met 30%. We streven naar meer dan 10% omzetaandeel voor online, momenteel zitten tussen 7 en 8%. Let wel: dat is enkel de omzet uit de webshop, niet de bestellingen in de winkels.”

Ziet e5 muziek in externe platformen?

“We zijn enkel actief op Zalando Connected Retail. De rest staat ‘on hold’ omdat onze systemen niet klaar waren. Vanaf volgend jaar gaan we dat kunnen doen vanuit onze centrale voorraad. Maar ik weet niet of we dit eigenlijk wel willen. De retourpercentages zijn drie keer zo hoog…”

Het actieterrein voor e5 blijft beperkt tot Vlaanderen?

“Voorlopig wel. Het is niet helemaal uitgesloten dat we ooit een move doen naar een buurland, maar de focus is nu echt Vlaanderen. We hebben hier nog veel te doen. Ook voor de komende jaren houdt ons businessplan rekening met 10% groei per jaar, dankzij de instroom van nieuwe klanten: we willen de volledige leeftijdspiramide aanspreken. Vijftigplussers zijn nog steeds het zwaartepunt bij ons publiek. Daar is niks mis mee, maar we zien nu dat de instroom van nieuwe klanten perfect de leeftijdsverdeling volgt van Vlaanderen. Dat doet ons enorm veel plezier. We spreken ‘de’ Vlaming aan. We willen niet sterven met onze klanten. We moeten erin slagen om top of mind te worden bij iedereen, daarom blijven we enorm investeren in communicatie. Het frustrerende is dat dit veel tijd vergt…”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Hackers stelen klantgegevens Dior

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

  • icon
    Mode13 mei, 2025
    Gent heeft Europese primeur met eerste Skechers “Performance store”

    In “Performance”-winkels verkoopt Skechers naast sneakers een ruimer assortiment sportkledij en accessoires. Gent kreeg de primeur van het nieuwe winkelconcept, dat straks in heel Europa wordt uitgerold.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN