RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Claes Retail GroupJBC
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Moederbedrijf JBC lanceert investeringsplan na groei in 2021

icon
Mode1 juli, 2022

Claes Retail Group (CRG), het moederbedrijf van JBC, CKS en Mayerline, is vorig jaar flink hersteld. De omzet zit weer bijna op het niveau van 2019 en de winst heeft zich goed herpakt. De JBC-moeder ziet ook interessante nieuwe trends.

Er is winst na corona

CRG, de holding boven JBC, CKS en Mayerline, sloot 2021 af met een omzet van 231,6 miljoen euro. Dat is bijna net zoveel als pre-coronajaar 2019, toen de Belgische modegroep voor 233,7 miljoen euro verkocht – inclusief btw. De omzet steeg vorig jaar met 23% ten opzichte van 2020.

Het familiebedrijf is bovendien erg blij met het winstherstel: tijdens de coronalockdowns dipte die even in het rood, maar vorig jaar haalde CRG een geconsolideerde winst van 3,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedraagt 5,2 miljoen euro, wat niet alleen een significante verbetering is van 17,2 miljoen euro ten opzichte van 2020, maar ook beter dan 2019. “De solvabiliteit zit hierdoor op een gezond niveau van 47%”, klinkt het.

Winkelknaldrang na het pre-shoppen

“Onze merken tonen echt hun sterktes. Na de lockdowns en winkelbeperkingen vinden de klanten weer de weg naar JBC, Mayerline en CKS”, aldus mede-eigenaar Bart Claes. Letterlijk, want de topman ziet “fysieke winkelknaldrang”: “Mensen zijn sociale wezens en shoppen is en blijft een sociale aangelegenheid.” Al doen consumenten wel eerst aan “pre-shopping” in de webshops: klanten doen daar inspiratie op en gaan daarna naar de winkels om te passen en te kopen.

CRG blijft daarom inzetten op de combinatie van online (pre-)shopping en persoonlijke winkelervaring. Zo verkent de groep het metaversum – JBC opende een winkel op het populaire onlineplatform Fortnite – en was er de lancering van JBC Live Shopping via videostreaming, terwijl er tegelijkertijd is geïnvesteerd in de fysieke winkels. De groep opende in 2021 vier nieuwe vestigingen en vernieuwde acht winkels. Vooral bij het 65-jarige Mayerline werd “ingrijpend verbouwd”.

Nieuwe overname: Thelma & Louise

Voor 2022 trekt Claes Retail Group 15 miljoen euro uit om verder te investeren. Het investeringsplan voorziet verbouwingen, verhuizingen en nieuwe panden, maar ook digitale transformatie en innovatieprojecten. Dit voorjaar werden de JBC-winkels in Bree en Schoten en de CKS-vestigingen in Bree en Knokke al onder handen genomen.

Binnenkort komt in Mechelen nog een tweede JBC-winkel aan de Bruul en krijgt Antwerpen een nieuwe flagshipstore van Mayerline. Ook de eerste overname van dit jaar is al een feit: CRG kocht het Antwerpse vrouwenlabel Thelma & Louise. Het merk zal vanaf het voorjaar van 2023 bij JBC te verkrijgen zijn.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN