RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Claes Retail GroupJBC
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Moederbedrijf JBC lanceert investeringsplan na groei in 2021

icon
Mode1 juli, 2022

Claes Retail Group (CRG), het moederbedrijf van JBC, CKS en Mayerline, is vorig jaar flink hersteld. De omzet zit weer bijna op het niveau van 2019 en de winst heeft zich goed herpakt. De JBC-moeder ziet ook interessante nieuwe trends.

Er is winst na corona

CRG, de holding boven JBC, CKS en Mayerline, sloot 2021 af met een omzet van 231,6 miljoen euro. Dat is bijna net zoveel als pre-coronajaar 2019, toen de Belgische modegroep voor 233,7 miljoen euro verkocht – inclusief btw. De omzet steeg vorig jaar met 23% ten opzichte van 2020.

Het familiebedrijf is bovendien erg blij met het winstherstel: tijdens de coronalockdowns dipte die even in het rood, maar vorig jaar haalde CRG een geconsolideerde winst van 3,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedraagt 5,2 miljoen euro, wat niet alleen een significante verbetering is van 17,2 miljoen euro ten opzichte van 2020, maar ook beter dan 2019. “De solvabiliteit zit hierdoor op een gezond niveau van 47%”, klinkt het.

Winkelknaldrang na het pre-shoppen

“Onze merken tonen echt hun sterktes. Na de lockdowns en winkelbeperkingen vinden de klanten weer de weg naar JBC, Mayerline en CKS”, aldus mede-eigenaar Bart Claes. Letterlijk, want de topman ziet “fysieke winkelknaldrang”: “Mensen zijn sociale wezens en shoppen is en blijft een sociale aangelegenheid.” Al doen consumenten wel eerst aan “pre-shopping” in de webshops: klanten doen daar inspiratie op en gaan daarna naar de winkels om te passen en te kopen.

CRG blijft daarom inzetten op de combinatie van online (pre-)shopping en persoonlijke winkelervaring. Zo verkent de groep het metaversum – JBC opende een winkel op het populaire onlineplatform Fortnite – en was er de lancering van JBC Live Shopping via videostreaming, terwijl er tegelijkertijd is geïnvesteerd in de fysieke winkels. De groep opende in 2021 vier nieuwe vestigingen en vernieuwde acht winkels. Vooral bij het 65-jarige Mayerline werd “ingrijpend verbouwd”.

Nieuwe overname: Thelma & Louise

Voor 2022 trekt Claes Retail Group 15 miljoen euro uit om verder te investeren. Het investeringsplan voorziet verbouwingen, verhuizingen en nieuwe panden, maar ook digitale transformatie en innovatieprojecten. Dit voorjaar werden de JBC-winkels in Bree en Schoten en de CKS-vestigingen in Bree en Knokke al onder handen genomen.

Binnenkort komt in Mechelen nog een tweede JBC-winkel aan de Bruul en krijgt Antwerpen een nieuwe flagshipstore van Mayerline. Ook de eerste overname van dit jaar is al een feit: CRG kocht het Antwerpse vrouwenlabel Thelma & Louise. Het merk zal vanaf het voorjaar van 2023 bij JBC te verkrijgen zijn.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN