RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Luxejuwelen vinden stilaan weg naar e-commerce

icon
Mode6 november, 2017

Merken van luxejuwelen en -horloges hebben lang hun neus opgetrokken voor online verkoop, zowel via eigen webshops als bij externe partijen, maar nu lijken ze toch hun kar te keren. Ze zien er immers nog een grote groeimarge in, die offline veel kleiner is.

Namaak

Momenteel halen luxemerken ongeveer 9% van hun omzet online, maar bij juwelen en horloges is dat slechts 4 tot 4,5%. Vooral bij luxehorloges ligt het aandeel van de online verkoop bijzonder laag. Die terughoudendheid heeft een aantal oorzaken: zo denken nog heel wat bedrijven dat klanten geen dure spullen zullen kopen als ze die niet eerst van nabij kunnen bekijken. Daarnaast is er nog steeds veel vrees over namaak en zijn de luxemerken niet te vinden voor online verkopers die overtollige producten opkopen bij officiële dealers en die dan tegen een lagere prijs verkopen, omdat het de waarde van het merk omlaaghaalt.

 

Er zijn bovendien ook maar heel weinig horlogemakers die veel rechtstreeks aan de consument verkopen, waardoor online verkoop ook minder interessant is. Het Britse Bremont was het eerste grote horlogemerk dat in 2013 met de verkoop via Net-a-Porter begon en ook daar heeft de discussie eerst lang gewoed. “Er komt echter een moment waarop je de klant moet geven wat hij wil en als die rechtstreeks bij je online wil kopen, dan moet je dat aanbieden. Ik denk dat veel merken traag die kant op zullen gaan”, zei medeoprichter Giles English aan Business of Fashion.

 

Een wereldbekend merk als Rolex verkoopt bijvoorbeeld nog steeds niet online, maar Richemont daarentegen is een belangrijke drijvende kracht in de verkoop van dure juwelen en horloges via webshops. Dat bedrijf is niet enkel de eigenaar van een aantal bekende merken, maar tevens de grootste investeerder in Yoox Net-a-Porter, dat tegen 2020 100 miljoen euro omzet wil halen uit de verkoop van luxejuwelen en -horloges.

 

20 procent tegen 2025

Juwelenmakers hebben sneller dan de horlogemerken de online markt gevonden: Cartier verkoopt al sinds 2010 online en Tiffany zelfs al sinds 2000. De voorbije jaren is het online aandeel bij die laatste wel gestagneerd rond 6%. “We zien dat steeds meer van onze klanten hun weg online beginnen, maar dat ze uiteindelijk toch naar de winkel komen voor de luxe-ervaring en de begeleiding van een verkoper”, zegt vicepresident Philippe Galtié daarover. Om op die trend in te spelen beginnen een aantal merken nu wel hun prijzen online te tonen en geven ze aan bij welke winkels de producten in stock zijn.

 

De kans is wel groot dat heel wat dure merken nooit online zullen verkopen, maar volgens Rene Weber van de Zwitserse Vontobel bank kan tegen 2025 e-commerce goed zijn voor 20% van de omzet bij luxemerken van juwelen en horloges.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN