RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Modebranche groeit weer flink, dankzij de mannen

icon
Mode30 januari, 2018

Vorig jaar heeft de modebranche in Nederland zijn grootste omzetstijging in tien jaar tijd gerealiseerd. Gemiddeld steeg de omzet in modewinkels met 4,6%. Met dank aan de mannen, want de omzet in herenmode steeg liefst 7,1%.

 

Mannen kopen meer kleren, vrouwen meer schoenen

De brancheomzet in moderetail steeg in 2017 met gemiddeld 4,6%, berekende sectororganisatie InRetail: een opsteker na een aantal moeilijke jaren en ook weer flink wat faillissementen in de sector. De omzet in damesmode ging met 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Dat is al goed nieuws op zich, want in 2016 tekende de sector nog een omzetdaling op. Vooral mannen zorgden echter voor een mooie groei: de categorie herenmode was goed voor een omzettoename van 7,1%.

 

Opvallend is dat de kleine en middelgrote modewinkels het afgelopen jaar meer groeiden dan de grote kledingketens. Er werd ook meer beenmode en baby- en kinderkleding verkocht, terwijl schoenen zelfs 7,8% meer omzet haalden. Hier waren het dan wel weer de vrouwen die de kar trokken: damesschoenen waren goed voor 9% meer omzet dan het jaar voordien.

 

Omnichannel is de weg

De groei was ook in de eerste plaats te danken aan de onlineverkoop: kledingwinkels zagen online hun omzet met liefst een kwart stijgen, ten opzichte van een stabiele groei bij de fysieke shops. Volgens Edwin Belt van InRetail levert een combinatie met webshop én fysieke winkels het meest op in de modesector. “Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. Dat geeft de online verkoop een extra impuls. We zien dat online formules steeds meer fysieke winkels openen en dat fysieke winkels juist investeren in hun online aanwezigheid op sociale media en met een webshop”, aldus Belt.

 

Voor het hele jaar 2018 voorspelt InRetail tot nu toe een omzetstijging van 2% voor de moderetail. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Mango in nieuw jasje: nieuw hoofdkantoor, nieuwe naam, nieuwe structuur

    Modegroep Mango wil groeien, en markeert dat met een belangrijke symbolische stap. Het Spaanse concern verandert niet alleen zijn statutaire naam, maar verhuist ook zijn hoofdkantoor naar de recent opgeleverde Mango Campus.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Lululemon van start in Italië met eerste winkel in Milaan

    Lululemon breidt zijn Europese activiteiten verder uit: de Canadese sportkledingretailer opende zopas een eerste Italiaanse winkel in het winkelhart van Milaan.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Moederbedrijf Tommy Hilfiger schrapt banen in Amsterdam

    PVH, de holding boven onder andere Calvin Klein en Tommy Hilfiger, voert ontslagen door op zijn regionale hoofdkantoor in Amsterdam. De reorganisatie volgt op een miljoenenverlies in het eerste kwartaal.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN