RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Modest fashion is booming business

icon
Mode12 november, 2018

Steeds meer vrouwen verkiezen zich elegant te kleden zonder zich teveel bloot te geven. De ‘modest fashion’ beweging is één van de snelst groeiende trends in de modewereld. Een stille moderevolutie, met dank aan #metoo.

 

Een onontgonnen ‘massa-niche’

RetailDetail sprak met Lisa Bridgett, COO bij webshop The Modist, die wereldwijd een assortiment verhullende kledij verkoopt van high fashion luxemerken als Ann Demeulemeester, Haider Ackermann, Jil Sander, Marc Jacobs of Wolford. “We lanceerden de webshop in het voorjaar van 2017 naar aanleiding van international women’s day. Het werd meteen een succesverhaal: we groeien momenteel met 300% en dat cijfer gaan we volgend jaar zeker overtreffen.”
 

Maar wat is dat eigenlijk, ‘modest fashion’? Het is een trend waarbij vrouwen zich wel modieus en elegant wensen te kleden, maar niet teveel naakt willen tonen. De kledij heeft bijvoorbeeld een hogere halslijn, is wat langer, heeft langere mouwen en een andere snit of werkt met verschillende lagen. De trend kreeg aanvankelijk vooral tractie vanuit de moslimwereld, maar het cliënteel beperkt zich zeker niet tot religieus geïnspireerde vrouwen, zegt Lisa Bridgett. “Sommige vrouwen worden door hun geloof gedreven, anderen verkiezen discrete kledij omdat ze zich bijvoorbeeld vaak tussen mannen bewegen in de zakenwereld. Of omdat ze wat ouder zijn, of meer rondingen hebben. Het is een heel breed publiek! Echt een ‘massa-niche’ die nog haast onontgonnen is!”

 

“Dit gaat exploderen”

Denk bij modest fashion dus vooral niet aan niqabs of boerka’s, benadrukt Bridgett. Het gaat wel degelijk om eigentijdse, modieuze en elegante stukken. Vroeger was verhullende mode misschien vooral bedekt en saai, vandaag niet meer. “We veranderen hoe vrouwen naar mode kijken. Je hoeft niet noodzakelijk blank, blond en slank te zijn. We zijn er voor alle rassen, leeftijden, stijlen en maten.”  Verhullende mode heeft de tijdsgeest mee, bovendien. Denk maar aan de hele #metoo beweging. “Er ontstaat een nieuw idee van vrouwelijkheid. De pers pikt dat op. De maatschappelijke trends hebben ons een platform gegeven.”
 

Ze ziet de traditionele modesector dan ook ingrijpend veranderen. “Mode werd altijd gedirigeerd vanuit Parijs, Londen, Milaan en New York. Maar dat is een beperkte, achterhaalde visie. Vandaag zit de consument aan het stuur. Influencers zetten de toon: dankzij sociale media krijgen mensen een stem. Wij zijn echt een retailer van de 21ste eeuw, we staan voor een missie, we hebben een bestaansreden. We willen relevant en betekenisvol zijn. Dat spreekt vooral de generatie van de millennials aan. Zij hanteren andere waarden en stappen af van stereotype denkbeelden. Dit is wereldwijd echt een grote beweging, die snel meer mainstream zal worden. Geloof me, dit gaat exploderen!”

 

Data-analyse en personalisering

The Modist positioneert zich uitdrukkelijk in het hogere luxesegment. De gemiddelde besteding bedraagt zo’n 700 dollar (620 euro). “In het Midden-Oosten is het gemiddelde winkelmandje wat groter dan in de VS en Europa. Ook China wordt een interessante markt.” De webshop cureert collecties van wel 180 internationale designers. Of die luxemerken zich comfortabel voelen bij de associatie met modest fashion? “Toen we begonnen, waren ze vooral verbaasd over onze aanpak. Maar onze elevator pitch werkte, ze zagen in dat we met een nieuwe en frisse kijk op elegantie naar de markt kwamen. Sommige modehuizen hebben wat meer tijd nodig om onze sterktes te zien, maar ik kan je vertellen dat we al enkele mooie, nieuwe merken hebben klaarstaan voor lancering in 2019.”
 

Daarnaast heeft The Modist ook een eigen label, Layeur. “Op basis van data-analyse kunnen we achterhalen wat er ontbreekt in ons aanbod, en daarop inspelen. We investeren in machine learning en personalisering om onze shoppers beter te begrijpen. We zien dat er vandaag niet langer één trend is in mode, er bestaan veel trends naast elkaar en veel vrouwen combineren bijvoorbeeld goedkopere stukken met merkkledij. Bij ons zijn jurken de best verkopende categorie. Heel veel vrouwen willen geen diepe uitsnijding, blote buik of rug. We spelen ook in op de toenemende gevoeligheid over de milieu-impact van de mode-industrie. Dit zijn duurzame stukken, het is geen wegwerpkledij.”

 

Koploper

The Modist heeft kantoren in Dubai en Londen. Internationaal komen de klanten vooral uit de Verenigde Arabische Emiraten, de VS en het VK. Op het Europese continent is Nederland de koploper, gevolgd door Duitsland en Frankrijk. Mogen we het bedrijf een pionier in z’n sector noemen? “Dat denk ik wel. We zijn leider in dit segment. Andere retailers spelen soms wel in op modest fashion met kleine capsulecollecties, maar dan moeten vrouwen echt op zoek gaan in het grote assortiment. Wat wij doen, is uniek. Onze collectie vertoont amper 15% overlap met andere webshops. Alles wat we verkopen, hebben we zorgvuldig geselecteerd.”
 

Wat de volgende stappen zijn voor de retailer?” We willen de klantervaring nog verbeteren en we gaan nog meer superbrands aantrekken, echte super premium designermerken. Ook onze eigen Layeur collecties bouwen we verder uit. Verder kijken we naar onze logistieke operaties. Vandaag leveren we binnen de twee dagen na bestelling, vanuit een distributiecentrum in Dubai, maar wellicht kunnen we ook hubs overwegen in de VS en Europa.”

 

Kortingcode

Op 23 november spreekt Lisa Bridgett in Antwerpen op het eerste Modest Fashion Forum, een congres dat de veranderingen en kansen in de modesector bekijkt vanuit een Europees perspectief. Andere sprekers zijn Mariah Idrissi, het eerste hijabi model voor H&M, influencer Sarah Dimani, Abigayle André van de Britse webshop Modessa, en Kaat Debo, directeur van het Antwerpse ModeMuseum. Lezers van RetailDetail kunnen het event bijwonen tegen de voordelige inkomprijs van 70 euro in plaats van 95 euro, met de kortingcode partnermff18. Inschrijven kan via deze link. 

 

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 juni, 2025
    Renault-topman moet Kering uit het slop halen

    CEO Luca de Meo heeft zijn functie bij Renault neergelegd om de leiding te nemen over het slabakkende luxeconcern Kering, waar topman François-Henri Pinault een stapje opzij zet.

  • icon
    Mode16 juni, 2025
    Beaumanoir en Celio nemen een stukje van Jennyfer over

    Het failliete Franse modemerk Jennyfer verdwijnt niet helemaal: sectorgenoot Beaumanoir neemt de merkrechten en 26 winkels over. Zeven winkels gaan naar Celio.

  • icon
    Mode13 juni, 2025
    [In Beeld] H&M test premium-kindermode in Galeries Lafayette

    H&M heeft een eerste shop-in-shop in het prestigieuze warenhuis Galeries Lafayette Haussmann in Parijs geopend. De Zweedse modeketen presenteert er haar premium-kinderlijn ‘H&M Adorables’ aan een nieuw publiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN