RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Roze voor jongens kleurt vooral imago van John Lewis

icon
Mode7 september, 2017

Kinderkleding is voortaan genderneutraal bij de Britse warenhuisketen John Lewis. Broeken, rokken en jurkjes, roze of blauw, allemaal krijgen ze het etiket voor “girls & boys”. Tot grote vreugde én groot protest van ouders. Maar wat de kinderen er zelf van vinden?

Tegen genderstereotypes, voor vrije keuze

In de kinderafdeling van John Lewis wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen kleding voor jongens of voor meisjes. In alle stilte heeft de keten in de loop van vorige jaar alle borden die geslachten aanduiden weggehaald en sinds begin dit jaar ligt er ook een unisex-babycollectie in de rekken. Geen haan die er naar kraaide, tot de keten dat recent publiek maakte.

 

John Lewis kiest voor die neutraliteit omdat het in de eigen collecties “geen genderstereotypes wil versterken, maar klanten integendeel een grotere keuze en variëteit wil bieden, zodat ouder of kind vrij zelf kunnen kiezen wat ze dragen”, aldus Caroline Bettis, hoofd van de afdeling kindermode. Zoals ongetwijfeld verhoopt, bleven de reacties niet uit. Op sociale media weerklinken oproepen tot boycots, terwijl anderen John Lewis net een lichtend voorbeeld noemen. 

 

Doel: millennial-ouders charmeren 

Of kinderen er zelf van wakker liggen, is echter nog maar de vraag. Een vraag die niemand in het debat overigens stelt: het gaat immers allemaal om de ouders. En in dat licht houdt de beslissing van John Lewis ook commercieel steek, want de Britse keten wil – zoals alle warenhuisketens momenteel – graag een hipper en jonger imago krijgen. 

 

Het wil de groeiende groep jonge ouders, die tot de generatie van de millennials behoren, in zijn klantenbestand krijgen, en die millennials zijn nu eenmaal bewust bezig met zaken als gender. Tijdens het opgroeien van deze generatie hebben vrouwen hun gelijkheid aan mannen verder bewezen, hebben holebi-rechten verder vorm gekregen en is transseksualiteit bespreekbaarder dan ooit geworden. Die waarden willen ze nu meegeven aan hun kinderen. 

 

Kindjes die in de speelgoedwinkel protesteren dat ze alleen roze vinden bij het meisjesspeelgoed en jongens die voor Halloween met veel trots verkleed zijn als een Disney-prinses gaan geregeld viraal op sociale media. De spillen hierachter zijn veelal middenklassengezinnen van hoogopgeleide tweeverdieners en dus een economisch interessante doelgroep voor retailers als John Lewis.

 

Tieners geloven niet in m of v

Generatie Z, de huidige tieners, gaat zelfs nog een stap verder. Zoon van acteur Will Smith, Jaden Smith, poseerde bijvoorbeeld al in een rok voor Vogue Korea en werd het gezicht van modehuis Louis Vuitton, ook voor de damescollectie. Het wijst op een breder fenomeen: meer dan de helft van de tieners in de VS kent, volgens onderzoek, iemand die zich niet als man of vrouw laat identificeren en die er de voorkeur aan geeft om in genderneutrale bewoordingen te worden aangesproken. Niet hij of zij dus, maar hen of die.

 

Opvallend is het dat ook slechts 44% van de tieners alleen kleren koopt die voor het eigen geslacht zijn bestemd. Ook onder de millennials zegt maar 54% alleen kleren in de voorziene collectie te kopen. Een groeiend deel van de jeugd gelooft dat gender niet-binair (m/v) is. In de plaats daarvan komt een heel scala aan genderidentiteiten, zoals agender, transgender en androgyn.

 

Een trend die overwaait? Wellicht niet, integendeel zelfs. Doordat het thema zichtbaar en bespreekbaar wordt, verwachten specialisten dat steeds meer mensen van alle leeftijden in de komende tijden ‘uit de kast’ zullen komen met een andere geaardheid of genderidentiteit. Jongeren bereiden alvast de weg voor. Doorzetten is dus de boodschap voor John Lewis: het (tijdelijke) boegeroep van de critici zal niet opwegen tegen de te behalen langetermijnwinsten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN