RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Plus size fashion blijft domein van specialisten

icon
Mode4 oktober, 2017

Met de opkomende zwaarlijvigheid is ‘plussizemode’ – excusez le mot – een groeimarkt die ruimte biedt aan specialisten. Generieke moderetailers worstelen met de doelgroep en maatvoering.

Grotere maten

De plussizemarkt (maat 44 en hoger) kwam op in de negentiger jaren. De Nederlandse krant NRC signaleerde in 1998 de opkomst van de grotere maat, waarbij vooral Wehkamp garen spinde. Ook bekende modemerken als Miss Etam, C&A en Kreymborg richtten zich op deze markt, waarbij sommige ketens de grotere maten apart zetten in de winkel. 

 

De opkomst van de grotere maten liep vanzelfsprekend parallel met een zwaarlijvigere bevolking, een gevolg van verkeerde eetpatronen en te weinig lichaamsbeweging. “In Nederland, België en Duitsland schommelt het aantal vrouwen met een maat 46 of meer tussen de 11 en 14%”, aldus Lies Bossink van Exelle, een producent van grotere dameskleding. In het Verenigd Koninkrijk vertegenwoordigt de plussizemarkt 12,4% van alle aankopen, goed voor vijf miljard Britse pond per jaar.

 

Mama & papa-sites

Deze markt wordt voor een deel afgedekt door de specialisten: retailers die zich off- en online specifiek richten op grotere maten. Bekende namen zijn het Duitse Ulla Popken, het Britse Asos en het Belgische Paprika. Laatstgenoemde timmert in Europa fors aan de weg (waarover later meer): het bedrijf – nog maar drie jaar op de markt – ziet daarbij ruimte voor een verdere expansie. Getuige de dekkingsgraad op de thuismarkt (een tachtigtal winkels) moet dat tot het rijk der mogelijkheden behoren. Naast de Bene-markt opereert de keten nu al in Noord-Frankrijk en Duitsland.

 

Ulla Popken, een van de grondleggers van plussizemode, is een van de grootste moderetailers in Duitsland met een omzet van een slordige 300 miljoen euro. Alhoewel deze omzet de laatste jaren stagneert, laat de onderneming wel zien dat plussize harde euro’s oplevert. Los van de grotere spelers zijn er meer dan zestig online mama-en-papawinkels die een deel van de taart af willen snijden. Sommige richten zich daarbij op hyperniches, zoals retro-(onder)kleding voor grotere maten.

 

Politiek correcte maatvoering

Gezien de opkomende zwaarlijvigheid lijkt plus size een ideale markt, maar dat is niet het geval: ‘plus size’ is allesbehalve een gemakkelijke markt. Bossink kan er een lied over zingen: “Obesitas komt meer voor onder consumenten met een lagere opleiding en bijbehorende sociale status. Dat houdt in dat zij een lager besteedbaar inkomen hebben, wat vanzelfsprekend gevolgen heeft voor de prijsstelling en retailmarges in plussize. Bovendien komen de grotere plussizeconsumenten minder graag in een fysieke winkel of een aparte plussize-afdeling in een warenhuis. Liever bestellen zij hun kleding online.” 

 

Grotere retailers willen liever niet geassocieerd worden met de grotere maten. Het is met name deze schaamte die heeft geleid tot een politiek correcte move van de grotere retailers, namelijk het bannen van de grote maten. Bossink: “Daarnaast is een deel van het aanbod opgegaan in een algehele maatverschuiving, waarbij modemerken de kleding structureel kleiner labelen. Hierdoor lijkt het alsof de kleinere plussize niet meer bestaat, maar dat doet het wel degelijk.”

 

Snelle expansie van Paprika

Een retailer als H&M heeft dat letterlijk genomen en in haar grootste vestiging in New York alle plussizekleding verwijderd om plaats te maken voor andere spullen. Toegegeven, H&M heeft nog steeds een aparte online-shop voor de grotere maten. Volgens GfK lopen deze retailers gevaar om plussize-omzet te verliezen, omdat consumenten prijs stellen op persoonlijk advies in de winkel. Het lijkt een paradox: consumenten willen persoonlijk, deskundig advies, maar neigen naar online shoppen omdat het in de anonimiteit gebeurt. 

 

Dat geldt ook voor de eerder vermelde keten Paprika, de Belgische keten die ook actief is in de buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. “We openen medio oktober onze 23ste winkel in Nederland”, aldus CEO Vincent Rousseau tegen RetailDetail. In België heeft de keten al meer dan tachtig outlets. “Fysieke winkels zijn belangrijk om onze klanten te inspireren en te adviseren. We zetten onze vestigingen ook in in combinatie met online: klanten kunnen in de winkel online bestellen of bestelde goederen retourneren.”

 

Middensegment

Gezien de gestage uitbreiding van Paprika in bovengenoemde markten mag aangenomen worden dat de keten die gespecialiseerd is in de maten van 44 tot en met 54 stevig doorgroeit. Volgens Rousseau profiteert de keten van haar positionering in het middensegment.

 

“De Primarks van deze wereld zijn de onderkant, Marina Rinaldi bestrijkt het topsegment. Wij zitten met Paprika in het middensegment, waarbij we ons met modieuze, kleurige kleding onderscheiden. Een belangrijke usp is dat we, op verzoek, de kleding aan kunnen passen aan persoonlijke wensen van onze klanten. Doordat we hen regelmatig bevragen, blijven we dicht op de markt en kunnen we snel meeveren. Zo hebben we vorige zomer een badmodelijn geïntroduceerd en hebben we onlangs nachtmode en home wear gelanceerd. Kortom, we voorzien een verdere groei, onder andere door een uitbreiding naar andere textielsegmenten.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN