CEO Luca de Meo heeft zijn functie bij Renault neergelegd om de leiding te nemen over het slabakkende luxeconcern Kering, waar topman François-Henri Pinault een stapje opzij zet.
Verrassende overstap
Zondag maakte autoconstructeur Renault bekend dat CEO Luca de Meo op 15 juli aftreedt “om nieuwe uitdagingen buiten de auto-industrie aan te gaan”. Al gauw raakte bekend dat die uitdaging zich in de modesector bevindt: de topman maakt de verrassende overstap naar Kering, het luxeconcern achter merken als Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent. Vorige week meldde het Franse magazine Challenges al dat Kering-topman François-Henri Pinault aan een splitsing van zijn dubbele functie als voorzitter en CEO werkte en dat de zoektocht naar een CEO al gestart was.
Kering beleeft moeilijke tijden, vooral als gevolg van tegenvallende resultaten voor vlaggenschipmerk Gucci. De economische vertraging in China speelt het bedrijf parten. Het luxeconcern lijkt erop te rekenen dat topman de Meo het kunstje kan overdoen dat hij eerder bij Renault opvoerde: hij haalde de afgelopen vijf jaar het automerk uit de rode cijfers en wist de beurswaarde te verdubbelen.