RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailhub: Hoor de zee ruisen in de paskamer

icon
Mode16 mei, 2019

Een paskamer waar je de zee hoort, waar je herkend wordt van zodra je binnenstapt en waar de winkelmedewerker al items voor je klaar heeft gehangen. Dat is de paskamer van de nieuwe retail, zoals je die bij retailhub kunt ontdekken.

 

De klant herkennen en erkennen

De Smart Fitting Room van Dobit is één van de nieuwste blikvangers bij retailhub, het belevingscentrum van RetailDetail met 1250 m² aan innovatieve, concreet toepasbare technologie. Deze slimme paskamer biedt niet alleen een multisensoriële beleving, het is ook de brug bij uitstek tussen online en offline in de moderetail.

 

“Online heb je heel veel mogelijkheden tot personalisatie. We hebben een manier ontwikkeld om ook in de fysieke winkel trouwe klanten te herkennen en te erkennen”, vertelt Tim Gielen van Dobit. Je stapt de paskamer namelijk binnen met je ‘membership card’ – een exclusieve klantenkaart voor de beste klanten – waardoor je meteen wordt herkend.

 

De koppeling aan de klantenkaart zorgt er niet alleen voor dat je je als klant meteen gevaloriseerd voelt (dankzij je trouw aan het merk kun je immers terecht in een extra ruime paskamer waar het fijn vertoeven is), het heeft ook als voordeel dat je dankzij de toegang tot je aankoopgeschiedenis ook gepersonaliseerde service kunt genieten. 

 

De geconnecteerde spiegel in de paskamer functioneert immers als digitale kiosk, waar je persoonlijke suggesties op kunt zien, de webshop kunt raadplegen en een medewerker kunt vragen om andere items te brengen. De winkelmedewerker kan ook verwittigen dat hij of zij eraan komt, zodat je niet zonder meer zit te wachten.

 

Lingerie passen als een VIP

De paskamer in retailhub is uitgerust met RFID, zodat de slimme spiegel herkent welke kledingstukken je past. Het laat toe om de suggesties nog meer te personaliseren. “Idealiter weet de winkelier al bij het binnenkomen wie hij of zij voor zich heeft. Aan de hand van RFID is dat mogelijk”, legt Gielen uit.

 

Om de omnichannelervaring te versterken is het verder mogelijk om niet alleen de paskamer, maar ook kledingstukken vanop afstand te reserveren. “Retailers en merken zoeken hoe de connectie met online op de winkelvloer te brengen. We gaan naar hybride winkels, waar online ook offline geïntegreerd wordt. Als je ziet dat bij schoenenketen Torfs al 30% van de online omzet in de fysieke winkel zelf wordt gerealiseerd, is het duidelijk dat daar erg veel potentieel zit. Maar je moet de juiste technologie inzetten om het eruit te halen”, klinkt het.

 

Bij Hunkemöller wordt de paskamertechnologie van Dobit al in de grootste winkels in onder meer Stuttgart, Wenen en Antwerpen gebruikt: daar zijn al een beperkt aantal ‘VIP fitting rooms’ te vinden. Meerkleurige ledverlichting en aangepaste muziek zorgen ervoor dat klanten lingerie of badkleding in de gepaste setting en atmosfeer kunnen passen: zwoele paarse tinten voor lingerie, zonnig licht met het ruisen van de zee op de achtergrond voor wie iets voor de strandvakantie uitzoekt.

 

Niet alleen voor de flagshipstore

Ideaal voor als het ietsje meer mag zijn, ziet Gielen. “Op dit moment zien we ze vooral in flagshipstores, maar het systeem is bijzonder modulair en flexibel. Dat is het mooie ervan: in retailhub zie je de paskamer natuurlijk met alles erop en eraan, maar we kunnen alle toepassingen toevoegen of weglaten die de retailer wenst.”

 

Hoewel het haalbaar noch wenselijk is om van elke paskamer zo’n interactieve ‘experience fitting room’ te maken, maakt een beperkt aantal ervan in de beleving een enorm verschil. Dobit gaat daarvoor aan de slag met de bestaande partners of zoekt in overleg de juiste partners uit. Een tip: “Een ‘experience’ bestaat meestal niet uit één specifieke oplossing, maar aan de achterkant vaak uit meerdere technologieën die aan elkaar gekoppeld zijn, waar je er mogelijk al heel wat van in huis hebt. Begin dus met wat je al hebt.”

 

 

Boek nu een inspiratietour bij retailhub en beleef zelf de slimme paskamer, samen met nog veel meer baanbrekende technologie, zoals hologrammen, virtuele realiteit en ‘voice commerce’. Tijdens de gepersonaliseerde inspiratietour door retailhub gaan bedrijven via de klantenreis de confrontatie aan met hoe de klant hun merk of product bekijkt. De inspiratietour kan je ook combineren met een vergadering, workshop of retailhunt voor een volledig dagprogramma vol inspiratie en inzichten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN