RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Neemt Alibaba Zalando over?

icon
Mode4 januari, 2019

Geruchten over een overname door Alibaba stuwen de beurskoers van Zalando hoger: de Chinezen azen op Europese expansie en zeker ook op een bedrijf als Zalando, klinkt het. Loze gissingen of waarheid?

 

Beurs leeft op bij overnamegerucht

De aandeelkoers van Zalando zit sinds woensdag flink in de lift: ondanks tegenvallende financiële prestaties en windstilte van de e-commercereus zelf steeg het aandeel al 6% door de beweringen van één man. Marcel Münch, start-upoprichter en Duits Chinakenner, claimt in een interview met Handelsblatt dat Alibaba Zalando wil overnemen.

 

Alibaba heeft zijn zinnen gezet op Europese expansie – zoals onder meer de luchtbrug naar Luik al bewijst – en Münch gaat er dan ook van uit dat de Chinezen heel binnenkort in Europese bedrijven zullen investeren. Zalando is daarbij een overnamekandidaat, heet het, aangezien het modeplatform al 25 miljoen Europese klanten bereikt en momenteel ook voor een “relatief gunstige” prijs van de beurs te plukken valt.

 

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Zalando en Alibaba met elkaar te maken krijgen: de Duitse onlineretailer opende eerder een digitale flagshipstore op het Alibaba-platform TMall Global voor zijn huismerk zLabels, maar die bleek geen succes en werd snel weer gesloten. Münch leest er evenwel in dat Zalando ook graag Chinese consumenten wil aanspreken, maar nog niet weet hoe.

 

Alibaba kijkt likkebaardend naar Zalando

Een mogelijke win-win dus? Zeker, gelooft ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die recent zelf in China bij onder meer Alibaba op bezoek was. “Ik zeg al lang dat er een grote overname zit aan te komen. We zien dat koopplatformen steeds belangrijker worden: in de Verenigde Staten is Amazon al een grotere zoekmachine dan Google! Consumenten richten zich éérst tot de platformen als ze iets zoeken.”

 

Zalando voelt van zijn kant druk op het model, met nog steeds dieprode cijfers, en heeft dus grof geld nodig. “Wie Zalando overneemt, zal in ieder geval één van de ‘Big 7’ zijn, de zeven dominante multinationals van het moment. Amazon heeft al een platform, terwijl ook Facebook eigenlijk al een doorgeefluik is.”

 

“Google lijkt een kanshebber, toch als het zich in Europa niet voorbij wil laten steken zoals door Amazon in de VS, maar zeker ook in China hebben ze geld én goesting. Bovendien kijkt Alibaba likkebaardend naar de enorme hoeveelheid data die Zalando inmiddels heeft verzameld over consumenten in Europa”, zegt Snoeck.

 

 

Wil je de Chinese retailgrootheden zoals Alibaba zelf bezoeken? RetailDetail gaat in maart met een dertigtal topmanagers uit de sector op vijfdaagse naar Sjanghai, Hangzhou en Shenzhen. Opgelet: nog maar twee plaatsen beschikbaar.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN