RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando komt terug van gratis verzending

icon
Mode17 april, 2019

Zalando rekent voortaan in Ierland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk verzendkosten aan. Het einde van het gratis-tijdperk lijkt daarmee ingeluid, ook al zouden er in de Benelux nog geen plannen in die richting zijn.

 

Tot 3,5 euro verzendkosten

Na een eerste experiment in Italië voert Zalando – volgens De Tijd in alle stilte – verzendkosten in voor ‘kleine’ bestellingen in drie extra landen: Ierland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Wie in Spanje, Ierland en Italië pakketjes onder de 25 euro bestelt, moet vanaf nu tussen de 2,9 en 3,5 euro verzendkosten betalen voor thuislevering. Britten betalen 3 pond bij voor bestellingen met een waarde onder de 20 pond.

 

Voor Zalando is het een radicale koerswijziging, want de onlineschoenenretailer was net een van de eerste spelers die consumenten tot e-commerce probeerde te overhalen met als argument gratis verzendingen en gratis retours. Van beide services komt de Duitse moderetailer nu steeds meer terug, wellicht omdat de verliescijfers te hoog opliepen. 

 

In het voorbije kwartaal, na de invoering van een strenger retourbeleid en verzendkosten in Italië, boekte Zalando alvast weer winst. Toch zouden er (nog) geen plannen zijn om ook in andere landen verzendkosten in te voeren voor kleine pakjes, aldus een woordvoerder tegenover De Tijd… al zei het bedrijf dat ook na het eerste experiment in Italië.

 

Het einde van gratis? 

Retailexperten hameren er al langer op dat gratis verzendingen niet houdbaar zijn en dat zoiets ook helemaal niet bestaat – het gaat altijd ten koste van iets. Steeds meer retailers worden dan ook strenger of geven gratis verzending bij lage bedragen algeheel op. Zo liet de Britse webshop Asos pas nog weten strenger te worden bij het aanvaarden van retours. H&M legde vorige week nog een minimum van 25 euro op voor gratis levering. Alleen Huub Vermeulen, CEO van Bol.com, ziet “gratis levering nog niet zo snel eindigen”.

 

Voor veel concurrerende handelaars is het kwaad niettemin al geschied: dankzij de forse investeringen in gratis thuislevering en retours hebben webspelers als Zalando, Bol.com en Amazon consumenten vertrouwen in e-commerce geschonken en hebben ze hun marktaandeel kunnen uitbouwen. Bijgevolg is er zware extra concurrentie voor fysieke spelers ontstaan, met heel wat faillissementen als resultaat.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode28 juli, 2025
    Claire’s onder curatele in Frankrijk, volgt VK?

    De Franse dochteronderneming van de Amerikaanse accessoireketen Claire’s is door de handelsrechtbank van Parijs onder curatele geplaatst, in het Verenigd Koninkrijk dreigt een gelijkaardig scenario. Wat liep er fout?

  • icon
    Mode28 juli, 2025
    Outdoor-distributeur Elements zet impact voorop: “Moeilijk gaat ook”

    Outdoor-distributeur en -agent Elements kiest nooit voor de evidente weg. Ook niet nu het bedrijf een eerste fysieke showroom in Nederland opent. “Onze filosofie is: moeilijk gaat ook,” zegt co-CEO Philippe Declercq. “We willen geen excuusbedrijf zijn.”

  • icon
    Mode28 juli, 2025
    LVMH wil Marc Jacobs verkopen

    Het Franse luxeconglomeraat LVMH zou het Amerikaanse modehuis Marc Jacobs willen verkopen wegens teleurstellende prestaties. Volgens insiders zouden de Fransen hopen op een verkoopprijs rond het miljard euro.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN