RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando wordt nog persoonlijker, met A.I. en luxemerken

icon
Mode11 december, 2018

Zalando zet volop in op personalisatie: het modeplatform wil de klant nog beter doorgronden en bedienen. Dat doet het met kunstmatige intelligentie, maar ook met een nog uitgebreider merkenportfolio: de e-tailer heeft er zeventien luxemerken bij.

 

Premium bij snelste groeiers

Vanaf het eerste kwartaal van 2019 komen er bij Zalando zeventien premiummodemerken bij, waaronder Diane von Furstenberg, Missoni, Mulberry, See by Chloé en Theory. Eerst zullen de merken alleen via wholesale op het Zalando-platform worden aangeboden, maar later kunnen ze ook als partners hun eigen retailomgeving op de Zalando-marktplaats krijgen.

 

Het premiumaanbod is één van de snelst groeiende categorieën bij Zalando, zegt verantwoordelijke Lena-Sophie Krups aan vakblad Drapers. De Duitse moderetailer heeft zich kunnen ontwikkelen tot een geloofwaardige modebestemming, door eerst meer mainstream-merken zoals Michael Kors en Hugo Boss aan te bieden en zo steeds hogerop te klimmen.

 

Steeds dieper graven bij de klant

De mix van merken bij Zalando moet weergeven hoe klanten winkelen, aldus nog Krups. Daar inzicht in krijgen en er zo persoonlijk mogelijk op inspelen, is inderdaad een topprioriteit bij de mode- en tegenwoordig vooral technologiegroep, geeft ook technologiehoofd Reiner Kraft te kennen in een interview met het Financieele Dagblad.

 

“Voor ons is de perfecte personalisatie het centrale onderwerp van de komende jaren. Als je naar Netflix gaat, of muziek via Spotify luistert, weet je dat ze heel goed zijn in het aanbevelen van films en liedjes. Zalando doet hetzelfde voor mode. We graven steeds dieper om ons begrip van de klant op een hoger niveau te tillen”, aldus Kraft, die twintig jaar lang in Silicon Valley zat en zowel bij IBM als bij Yahoo! de titel ‘master inventor’ kreeg.

 

Onder zijn leiding ontpopte Zalando zich als een technologiebedrijf dat mode verkoopt, in plaats van een modebedrijf dat ook aan technologie doet, zegt hij. Vandaag is al één medewerker op de zeven in het Duitse bedrijf bezig met technologie. Volgens het FD wil de onlineretailer immers “het centrale en alwetende besturingssysteem van de Europese modewereld” worden.

 

Algoritmes weten beter dan de consument

Die aanpak werkt al, meent Kraft: “We zien dat onze verkopen voor een substantieel gedeelte worden gedreven door onze suggesties. We weten precies hoeveel van onze producten zijn gekocht op basis van personalisatie, en hoeveel wordt teruggestuurd. De komende jaren is het tijd voor een extra stap door een hefboomeffect in te bouwen met kunstmatige intelligentie.”

 

Het uiteindelijke doel is tegen 2020 de omzet nog eens te verdubbelen, naar een jaaromzet van tien miljard euro. Dan moet het bedrijf wel “nog veel meer gegevens van klanten en kunstmatige intelligentie” hebben, want “als we slimmer en slimmer worden met de algoritmes weten we beter dan consumenten zelf wat goed voor ze is”. 

 

“De mens is van nature lui”

“In een futuristische wereld bezorgt een drone je een product dat je niet hebt besteld, maar wel binnen tien minuten nodig hebt. De mens is van nature lui. De mens houdt van verrassingen en aanbevelingen”, aldus nog Kraft. Wel zijn er volgens hem duidelijke grenzen aan hoe ver je met technologie kan gaan. Mensen zullen op den duur hun creativiteit missen, zeker als het over mode gaat.

 

Verder voorspelt hij dat wie zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid niet opneemt, zal worden afgestraft. “Als bedrijven lak hebben aan de samenleving, graven ze hun eigen graf. Ik voorspel dat aandeelhouders ondernemingen met een goed geweten ook zullen gaan belonen. Op de lange termijn hebben deze bedrijven de toekomst”, zegt Kraft.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode9 juli, 2025
    Logistieke problemen leiden tot rode cijfers bij Zeeman

    Zeeman zag na jaren van groei in 2024 de omzet onverwacht dalen: dat was het gevolg van logistieke problemen, die ook tot verliescijfers leidden. Het Europese winkelnetwerk blijft wel uitbreiden.

  • icon
    Mode9 juli, 2025
    V&D krijgt tweede leven onder Brits koopjesplatform

    De Britse e-commercespeler Secret Sales heeft de Nederlandse voormalige warenhuisketen Vroom & Dreesmann (V&D) en het modeplatform To Be Dressed overgenomen. V&D wordt zo een digitale modebestemming voor koopjesjagers.

  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Schoenenmerk Van Lier wankelt: op zoek naar kapitaal

    Het Nederlandse schoenenmerk Van Lier verkeert in zwaar weer. Vorig jaar kelderde de omzet en het Brabantse familiebedrijf kan ook zijn belastingschulden niet meer betalen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN