RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando introduceert verzendkosten in nog meer landen

icon
Mode3 mei, 2019

Gratis leveringen en retouren waren lange tijd het uithangbord van het Duitse Zalando, maar om de winstgevendheid op te krikken voert de online modewinkel voor steeds meer landen verzendkosten in. Nu krijgen ook de Scandinavische landen daarmee te maken.

 

Minimum bestelwaarde

Er lijkt een definitief einde te komen aan de ‘alles gratis’-politiek van de Berlijnse modeketen. Nadat ze eerder al besliste verzendkosten in rekening te brengen voor kleinere bestellingen in Italië en daarna ook in Ierland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, gaat Zalando het systeem de komende weken ook invoeren in de Scandinavische landen. Daarmee zouden in bijna de helft van de markten waarin Zalando actief is, verzendkosten worden aangerekend.

 

CEO Rubin Ritter zei dat het invoeren van een minimum bestelwaarde (om aan de verzendkosten te ontsnappen) geen negatieve invloed heeft gehad op de klanttevredenheid in de betrokken landen. Hij voegde er wel aan toe dat er voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland voorlopig niets verandert. Wat de plannen voor de Benelux zijn, is niet bekend.

 

Winstgevendheid

Het bedrijf heeft in de meer dan tien jaar van zijn bestaan een spectaculaire groei gekend, onder meer omdat het altijd gratis leveringen en retouren heeft aangeboden. Dit heeft echter steeds meer op de winst van de groep gewogen, omdat klanten vaak kleinere hoeveelheden via de smartphone bestelden en de verzendkosten omhoogschoten.

 

Gisteren maakt Zalando zijn kwartaalcijfers bekend. De bedrijfswinst (EBIT) steeg tot 6,4 miljoen euro (tegenover 0,4 miljoen euro een jaar geleden). De totale omzet van de online modereus liep op tot 1,38 miljard euro.

 

Het Duitse bedrijf verwacht in de toekomst ook groei van zijn formule voor betalende leden, Zalando Plus, die al beschikbaar is in Duitsland en de komende maanden ook getest wordt in Frankrijk, Italië en Zwitserland. Met het Plus-programma probeert Zalando, in navolging van Amazon Prime, klanten meer aan zich te binden. Voor een jaarlijkse vergoeding van 15 euro krijgen Zalando Plus leden onder meer een versnelde levering, persoonlijk stijladvies en exclusieve aanbiedingen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode11 juli, 2025
    Schoenketen vanHaren blijft marktaandeel winnen in België

    Schoenketen vanHaren blijft groeien in de Benelux: de retailer opende dit jaar al twee nieuwe winkels in België – in Kampenhout en Wijnegem – en breidt tegelijkertijd uit met tien nieuwe vestigingen in Nederland.

  • icon
    Mode10 juli, 2025
    Zalando: “E-commerce is amper geëvolueerd, tot nu met AI”

    Zalando staat aan het begin van een fundamentele koerswijziging. “E-commerce is de afgelopen twintig jaar nauwelijks veranderd”, stelt het digitale modeplatform, maar dat verandert nu allemaal met artificiële intelligentie en aangevulde realiteit.

  • icon
    Mode9 juli, 2025
    Logistieke problemen leiden tot rode cijfers bij Zeeman

    Zeeman zag na jaren van groei in 2024 de omzet onverwacht dalen: dat was het gevolg van logistieke problemen, die ook tot verliescijfers leidden. Het Europese winkelnetwerk blijft wel uitbreiden.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN