RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Krijg mode-lessen van een computer bij Zalando

icon
Mode30 oktober, 2018

Kan een computer mode begrijpen? Zalando is overtuigd van wel en lanceert een gratis virtuele stylist: voortaan kiest een algoritme wat voor elke klant de ideale outfit zou zijn. De onlinemoderetailer gaat volgend jaar bovendien internationaal fysieke winkels integreren in zijn platform.

 

Een algoritme “met stylingexpertise”

Zalando gebruikt vanaf nu machinaal leren om individuele outfits te creëren voor klanten: de moderetailer lanceert de Algorithmic Fashion Companion (AFC), een algoritme “met stylingexpertise” dat outfits suggereert die passen bij de recentste aankopen van klanten. Ontwikkelaars bij Zalando hebben naar eigen zeggen zelf een algoritme gecreëerd, dat kledingstukken identificeert en deze vervolgens in outfits verwerkt.

 

“Het enige wat nodig is, is trainingsgegevens die vertellen wat een goede outfit maakt” zegt productmanager Marta Skassa. Als trainingsgegevens gebruikte Zalando meer dan 200.000 outfits, gemaakt door stylisten, voornamelijk van de gecureerde winkelservice Zalon.

 

Wie dat wil, kan voortaan dus gratis een outfit laten samenstellen door de virtuele stylist. “Klanten vertellen ons vaak dat ze het moeilijk vinden om items te combineren en dat ze het op prijs stellen om inspiratie en mode-advies te krijgen”, aldus Skassa. Vanuit het standpunt van Zalando klinkt het echter ook zo: klanten die outfits zien (eerder dan losse kledingstukken) blijken een hogere conversieratio en een groter winkelmandje te hebben.

 

De computer weet het beter 

Door mens en machine tegen elkaar uit te spelen, kon Zalando naar eigen zeggen bewijzen dat het systeem werkt. De foutmarge bij de mens bleek, volgens een evaluatie door consumenten, immers iets hoger dan bij het algoritme: een menselijk samengestelde outfit vond men in 16,9% van de gevallen slecht, bij de geautomatiseerde outfits was dat 13,9%. Beiden hebben wel nog maar een succesratio van rond de 50%. De klant weet het dus nog altijd best.

 

Na de eerste tests is de AFC nu klaar om te worden uitgerold. Vanaf deze week is de virtuele stylist beschikbaar voor zowel mannelijke als vrouwelijke klanten in alle zeventien landen waar Zalando actief is. Het systeem beveelt telkens tot drie ‘passende’ items aan op basis van wat klanten onlangs hebben gekocht of op wat hun verlanglijst staat.

 

Zalando lijft fysieke winkels in, ook in Benelux

Zalando is ondertussen ook volop fysieke winkels aan het ‘inlijven’: tegen het einde van het jaar zullen 600 stenen winkels aangesloten zijn bij de Duitse onlinehandelaar. De boetieks sluiten hun winkelvoorraden aan op het Zalando-platform, zodat shoppers dan ook rechtstreeks (online) bij hen kunnen kopen. Bestellingen worden dan vanuit de fysieke winkels geleverd. “We zullen het model ook gaan gebruiken voor leveringen op dezelfde of volgende dag, omdat de offline winkels van onze partners vaak dichter bij de klant zijn ​​dan een centraal magazijn,” legt vicepresident Carsten Keller uit. Voor Zalando neemt het bovendien de inventaris- en fulfilmentkosten weg.

 

Het systeem, dat Zalando ‘Connected Retail’ noemt, is gebaseerd op New Retail zoals Alibaba en andere spelers die in China gebruiken. “Platforms zoals Alibaba en JD.com hebben de grenzen tussen online en offline grotendeels opgelost”, aldus Keller, die het ook in Europa als de toekomst van retail ziet. “Daarom zullen we het model de komende maanden met een groot aantal andere partners uitrollen.” Connected Retail is klaar voor internationalisering in 2019, met Nederland als een van de eerste doelmarkten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN