RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

icon
Mode18 mei, 2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

 

“Klanten maken geen onderscheid tussen online of een winkel”

Het nieuwe vlaggenschip van Zara in het Westfield-winkelcentrum van Stratford in Londen brengt het gemak en de technologie van e-commerce naar de fysieke winkelvloer. Dat is althans de bedoeling van de vernieuwde vestiging, waar Zara-moederbedrijf Inditex alle technologieën heeft samengebracht die ze ook in andere vestigingen wereldwijd kan gaan implementeren.

“Klanten maken geen onderscheid tussen online of in een winkel bestellen”, vertelt woordvoerder Jesus Echevarria Hernandez bij de opening aan Bloomberg. “Je moet daar zo goed mogelijk aan tegemoetkomen. Maar we willen wel dat klanten nog interageren met onze fysieke winkels.”

Tegemoetkomen aan online shoppers doet de nieuwe winkel onder meer met metershoge slimme spiegels, gerobotiseerde afhaalpunten voor online bestellingen en zelfscankassa’s. Je kan daardoor in de nieuwe vestiging, die liefst 4.500 vierkante meter en twee verdiepingen beslaat, probleemloos shoppen zonder tegen ook maar een persoon te spreken. 

 

E-commerce gepromoot op de winkelvloer

De technologie in de winkel is er helemaal op gericht om het online aanbod en e-shoppen te promoten: metershoge slimme spiegels laten je doorheen het volledige aanbod van de moderetailer swipen of herkennen zelf – dankzij RFID – de items die je vasthebt, waarna ze je er via hologrambeelden een volledige outfit mee tonen. Alle kledingstukken in de winkel zijn trouwens uitgerust met RFID, waardoor een inventarischeck nog maar twee uur duurt in plaats van drie dagen.

Rechtstreeks bestellen is in Stratford natuurlijk ook mogelijk, zelfs in een speciaal voorziene pick-upruimte: bestellingen die voor twee uur ’s middags worden geplaatst, liggen de dag zelf nog klaar in de winkel, anders de volgende dag. Die pakjes haal je dan af bij twee volledig geautomatiseerde afhaalkiosken: na het scannen van de QR-code, haalt een robotarm de bestelling uit een minimagazijn dat 2.400 pakketjes kan stockeren.

Betalen kan behalve bij de traditionele kassa’s nog via twee zelfcheck-outs, waar shoppers mobiel of via kredietkaart kunnen betalen. Maar je kan er ook een menselijkere aanpak genieten, want medewerkers lopen in de vestiging rond met een iPad waarmee ze kledingstukken voor shoppers kunnen bestellen en waar klanten meteen kunnen betalen.

 

Unieke positie met geïntegreerd online- en winkelplatform

Het is geen toeval dat het sterk gedigitaliseerde winkelconcept in de vernieuwde Zara in Stratford, Londen, wordt getest: niet alleen verdubbelde de winkel er van oppervlakte, waardoor er voldoende ruimte is om alle snufjes uit te proberen, maar click&collect werd er ook al vaak gebruikt. Tijdens de werkzaamheden aan de winkel tussen januari en mei hield Zara in het shoppingcenter daarom al voor het eerst een pop-upshop open waar mensen enkel online konden bestellen en pakjes afhalen.

“De heropening van het Zara-vlaggenschip in Stratford is een belangrijk moment voor Inditex. We zitten in een unieke positie, aangezien we een globaal verkoopplatform hebben dat winkels en online volledig integreert”, zegt Pablo Isla, CEO van Inditex, over de opening. 

“De laatste jaren hebben we zowel in de meest geavanceerde technologie als in de optimalisering van onze winkels geïnvesteerd met dit doel. Ons zakenmodel combineert winkels en het digitale naadloos, en we zijn klaar voor de kansen die ons dit biedt bij nieuwe en bestaande klanten”, aldus Isla.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode28 augustus, 2025
    Dolce & Gabbana: mode onder druk, cosmetica in opmars

    Dolce & Gabbana sloot zijn boekjaar (tot 31 maart) af met een omzetstijging van 4% naar 1,9 miljard euro. Het luxehuis compenseerde de tegenwind in de retail met een ambitieuze uitbreiding in de beautybranche. Al bleef de winstgevendheid zwaar onder druk.

  • icon
    Mode28 augustus, 2025
    Nieuwe strategie bezorgt Victoria’s Secret omzetgroei

    Victoria's Secret heeft in het tweede kwartaal van het boekjaar een lichte omzetstijging gerealiseerd, met dank aan een geactualiseerde strategie die focust op productinnovaties en een verbeterde klantervaring.

  • icon
    Mode28 augustus, 2025
    Tommy Hilfiger-moeder overtreft verwachtingen en verhoogt vooruitzichten

    PVH Corp verhoogde zijn vooruitzichten voor het volledige jaar nadat zowel Calvin Klein als Tommy Hilfiger de groeiverwachtingen voor het tweede kwartaal overtroffen. Zowel de groothandels- als de directe consumentenkanalen hebben vooruitgang geboekt.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN