RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

DA zorgt voor zichzelf: grondige facelift en meer zelfzorg

icon
Schoonheid/verzorging21 december, 2018

De winkels van DA en DIO worden volgend jaar omgebouwd naar een nieuwe DA-formule. Er komt ook een nieuw assortiment dat meer op gezondheid en zelfzorg focust.

 

Een nieuw gezicht en een bestaansreden

In 2019 worden al zowat 80% van de 300 winkels van DA en DIO omgebouwd. De drogisterijketens gaan allemaal over in DA, maar dan wel in een volledig vernieuwd jasje. Het aanbod gaat zich namelijk meer richten op gezondheid en zelfzorg, met producten zoals voeding met vitamine D-supplementen tegen broze botten, en minder op typische drogmetica-producten zoals make-up en haaraccessoires.

 

Eigenaar Mosadex Groep, verdeler van medicijnen en marktleider in Nederland, wil er zo één krachtige formule van maken, met een “nieuw gezicht” en “een bestaansreden”, aldus bestuursvoorzitter Ludwig Castelijns in het FD. De concurrentie van marktleider Kruidvat ziet hij immers als oorzaak van de problemen bij DA, dat eind 2015 failliet ging.

 

Brug tussen drogisterijen en apotheken

DIO heeft weliswaar minder problemen, toch verdwijnt die formule uit het straatbeeld: beide ketens moesten meer onderscheidend worden. Inspelen op de zelfzorg-trend is daar een goeie manier voor, meent Castelijns: “We zijn ons aan het ontwikkelen in de richting van gezond leven en je gezond voelen.”

 

Op die manier wil Mosadex ook een brug tussen drogisterijen en apotheken, waarvan de groep er liefst 800 heeft in Nederland, slaan. In de Service Apotheken van de medicijnenverdeler zouden zo bijvoorbeeld shop-in-shops van DA kunnen komen, terwijl de groep ook meer gezondheidskennis bij drogisten wil binnenbrengen.

 

Naar 350 tot 400 vestigingen

Van de bestaande DA- en DIO-vestigingen is nu al zo’n 10% omgebouwd. Met de transformatie zijn vele miljoenen gemoeid, maar Mosadex zint ook op expansie: Castelijns rekent erop dat de vernieuwde formule nieuwe franchisenemers zal aantrekken. Hij wil naar 350 tot 400 vestigingen voor de combinatieketen.

 

Nochtans zijn de drogisterijen recent al franchisenemers kwijtgespeeld: een 25-tal ondernemers heeft een eigen keten opgestart, genaamd Beauty & Care. Castelijns ligt er echter niet wakker van: aangezien Mosadex ook in het bezit is van de groothandelstak van DA, blijft het die afscheurformule alvast wel gewoon beleveren. De groothandel hoopt ook de honderden drogisterijen te gaan bedienen die in Nederland nog zonder overkoepelende retailformule werken.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging21 november, 2025
    [In Beeld] 450 bezoekers voor opening grootste Douglas-winkel van België

    De nieuwe Douglas-winkel op het Molenpoortplein in Hasselt opende vrijdagochtend de deuren en wist meteen honderden bezoekers te lokken. Sommige klanten stonden al sinds de vroege ochtend paraat.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN