RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven EssilorLuxotticaGrandvisionOpsin Optics
  • Onderwerpen Overnamewinkelopeningen
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

GrandOptical heropent deels als Opsin Optics

icon
Schoonheid/verzorging3 mei, 2024

Tien Belgische winkels van GrandOptical maken een doorstart. Investeerder Standard Investment schat de Belgische optiekmarkt op 1,1 miljard euro en doet daarom een doorstart met de beste locaties.

De tien beste locaties

Zaterdag heropenen tien voormalige locaties van GrandOptical onder de nieuwe naam Opsin Optics. Het doek viel begin dit jaar over GrandOptical, nadat de keten van brillenwinkels in 2021 moest worden afgestoten na de fusie tussen moederbedrijf GrandVision en EssilorLuxottica. Naar de omstandigheden van het faillissement loopt momenteel een gerechtelijk onderzoek.

Opsin Optics heropent onder meer de vestigingen in de shoppingcentra van Woluwe en Wijnegem, en panden in Leuven en Sint-Niklaas. Opsin Optics wil zich onderscheiden van andere optiekzaken door een breed aanbod aan monturen, zonnebrillen en contactlenzen te combineren met sterke service door gediplomeerd personeel.

Opsin Optics kan bouwen op partnerships met merkleveranciers, zoals Gucci, Tom Ford en Ray Ban, maar heeft naar eigen zeggen ook een aantal exclusieve merken speciaal voor de nieuwe formule. Er is ook geïnvesteerd in een vernieuwde merkidentiteit en het winkelinterieur is opgefrist.

Jaarlijks 3% groei

Overnemer Standard Investment ziet veel potentieel in de Belgische optiekmarkt: vandaag is die zo’n 1,1 miljard euro groot en zal de komende jaren 2 tot 3% per jaar groeien, schat de investeringsmaatschappij. Vooral door de veroudering van de bevolking, toegenomen schermtijd en ‘premiumisering’ blijft de vraag naar brillen stijgen. Bovendien denkt de groep dat “het potentieel voor online beperkt blijft tot lenzen en zonnebrillen”, omdat de fysieke locaties voor oogmetingen cruciaal blijven.

Katrien Willems, die sinds 2023 al verantwoordelijk was om strategie voor België uit te werken voor GrandOptical, is gekozen als CEO voor de nieuwe formule. Anouar Melhaoui, vroeger actief bij The Fashion Society, wordt Finance & IT Director.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging4 augustus, 2025
    Sterkste groei in vijf jaar voor Kimberly-Clark

    Kimberly-Clark heeft in het tweede kwartaal zijn grootste organische volumegroei in vijf jaar gerealiseerd. De producent van onder meer Kleenex en Huggies profiteerde van lagere prijzen en een aangepast productassortiment.

  • icon
    Schoonheid/verzorging4 augustus, 2025
    Skins opent derde winkel in België, Duitsland volgt

    De Nederlandse beautyretailer Skins opent woensdag zijn derde Belgische winkel, na eerdere vestigingen in Antwerpen en Gent. De formule, die inzet op nichemerken als Aesop, Acqua Di Parma en Marie-Stella-Maris, groeit snel.

  • icon
    Food31 juli, 2025
    Unilever verrast met sterke winstmarge en zoete ijsverkoop

    Unilever heeft in de eerste helft van 2025 beter gepresteerd dan verwacht. Vooral de verkoop van ijsjes deed het goed, terwijl ook de winstmarge steeg. Toch wil de FMCG-reus minder focussen op voeding.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN