RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven L'Occitane
  • Onderwerpen Overname
  • Geografie AziëFrankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

L’Occitane komt volledig in handen van ex-CEO

icon
Schoonheid/verzorging30 april, 2024
JHVEPhoto / Shutterstock.com

De Oostenrijkse miljardair Reinold Geiger wil L’Occitane van de beurs plukken. Geiger was degene die de Franse keten voor verzorgingsproducten groot maakte en hij wil ook nu weer ingrijpen.

Nieuwe fundamenten nodig

Reinold Geiger, de zakenman uit Tirol die nu al meerderheidsaandeelhouder is, wil L’Occitane volledig naar zich toe trekken. Hij brengt een overnamebod uit dat de huidverzorgingsgroep op zo’n 6,5 miljard euro waardeert. Om de resterende aandelen van de beurs van Hongkong te plukken, heeft Geiger 34 Hongkong dollar per aandeel over terwijl de huidige koers rond 29,5 Hongkong dollar ligt.

Het is al de tweede poging van Geiger, die vandaag 72% van de aandelen bezit, want eerdere plannen in de zomer van 2023 had de miljardair in september afgeblazen. Nu stelt de investeerder echter dat de deal nodig is om de fundamenten voor duurzame langetermijngroei te kunnen heropbouwen. “De cosmeticasector ondergaat diepgaande veranderingen en ons bedrijf is aanzienlijk veranderd in een geografisch gebalanceerde multibrandgroep”, aldus Geiger aan FT.

Focus op Azië

De cosmeticasector blijkt opvallend veerkrachtig ondanks het moeilijke economische klimaat. Onder andere Sephora en L’Oréal overtreffen de verwachtingen en ook bij L’Occitane steeg de omzet in 2023 met 13% tot 2,13 miljard euro. Toch worstelt de beautysector met een dalende vraag in China, terwijl Azië-Pacific goed is voor 42% van de totale omzet van L’Occitane.

Het was precies Reinold Geiger die L’Occitane ooit richting Azië stuurde, gelovend in het potentieel van de Aziatische luxeconsument. Nadat de Oostenrijker in 1994 een minderheidsbelang nam in het toen bijna failliete Franse merk, werd hij zelfs CEO om er voor een doorbraak te zorgen. In 2021 zette Geiger een stap opzij, maar bleef voorzitter en uitvoerend bestuurder. Dat hij “zijn” keten niet kan loslaten, blijkt vandaag alweer…

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging23 mei, 2025
    Planet B en Brauzz slaan handen ineen: van “inbraak” naar fusie

    Start-ups Brauzz en Planet B (producent van Wondr en Klaaar) gaan samen verder: de grotere schaal moet Europese expansie mogelijk maken. Het nieuws werd voorafgegaan door een – niet door iedereen gesmaakte – fake ruzie op sociale media.

  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN