RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourLolaLizaPromojagersRay & JulesStandaard BoekhandelTout Bien
  • Onderwerpen RetailDetail Day
  • Geografie België
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: welke balans en keuzes vandaag te maken in retailmarketing

icon
Algemeen28 augustus, 2024

Het is niet de meest rooskleurige periode voor de retail. Hoe ga je daar in marketing mee om? Op de Retail Marketing Day ziet dagvoorzitter Gino Van Ossel (Vlerick Business School) zowel retailveteranen als jonge snaken balanceren tussen ‘quick wins’ en langetermijntransformatie.

Rijzende sterren of gevestigde waarden

Het is altijd een evenwichtsoefening tussen de korte en de lange termijn: moet je de klant actief overtuigen om langs te komen en te kopen – met promotioneel beleid, kortingen, enzovoort – of moet je toch eerder nadenken waar je voor staat als merk, ook al geeft dat misschien minder directe return?

Heel inspirerend zijn ongetwijfeld nieuwe concepten die uit het niets ontstaan en heel hard groeien. Tout Bien, Ray & Jules en Promojagers zijn daarvan sprekende voorbeelden op de Retail Marketing Day op 19 september. “Als je van nul vertrekt, ga je natuurlijk sneller omhoog. Maar het toont wel degelijk dat je ook in een moeilijke markt kan groeien.”

“Maar ik kijk op de Retail Marketing Day even hard uit naar de presentaties van echte ’legacy’-retailers, zoals Carrefour, Standaard Boekhandel en LolaLiza.” Ook hen ziet Van Ossel immers dezelfde vraag stellen: “De oppervlakkige analyse is altijd simpel: je moet je heruitvinden. Maar wat ga je veranderen en wat moet je behouden? Hoe ga je je DNA als merk behouden terwijl je je aanpast aan veranderingen in de markt?”

Strategisch of tactisch

Standaard Boekhandel is bijvoorbeeld al een hele tijd met de oefening bezig, maar nu de retailer een volledig nieuw logo en huisstijl heeft, wordt het plots zeer concreet. “Een logo heeft een hele hoge symbolische waarde, maar wat voor velen onzichtbaar blijft, is dat de keten sterk inzet op het ‘young adult’-segment en inspeelt op de Booktok-trend op TikTok.”

Ook Carrefour en LolaLiza moeten zich van hun kant staande te zien te houden in een zeer concurrentiële markt. “Van de hypermarkt anno 2024 tot hoe je succesvol mode kan bedrijven in een oververzadigde (fast-)fashionmarkt, het is interessant om te zien hoe die spelers een evenwicht zoeken tussen strategische en meer tactische keuzes.”

Digitale transformatie of dagelijkse kost

Bij de afweging tussen strategie en tactiek, rijst onvermijdelijk de vraag naar toekomstvisie. Het digitale gaat altijd maar verder, duurzaamheid wordt steeds belangrijker, maar tegelijkertijd blijven de dagelijkse operaties natuurlijk doorlopen. Straks zijn er alweer de eindejaarsfolders en Black Friday-promo’s – en ook die krijgen een heel duidelijke digitale inslag.

“Kijk maar naar het succes van Promojagers: iedereen weet dat promo heel belangrijk is, maar hoe kan je het beter begrijpen en hoe kan je daar zelfs een business uit opbouwen? Ook Carrefour heeft steeds meer digitale folders, zoals bijvoorbeeld een heel effectieve halalfolder. Ray & Jules houdt heel bewust vast aan e-commerce voor rechtstreekse klantenbinding, terwijl zijn groene technologie inmiddels de wereld rondgaat.”

Fundamenteel of slag in het water

Iedereen is met een digitale inhaalbeweging bezig, maar ook daar is het weer een evenwichtsoefening, ziet Van Ossel: hoe kan je als bestaande speler die nieuwigheden toevoegen zonder tegelijkertijd je DNA te verloochenen? En zonder je bestaande klanten af te stoten? Zonder een gedegen marketingstrategie is elke vernieuwing een slag in het water.

Zolang je echt voeling hebt met je consument, kan succesvol ondernemen dus absoluut nog. Tout Bien is maar één van de vele voorbeelden: “Hier zit duidelijk veel meer strategisch nadenken achter dan een influencer die een biertje lanceert. Hoe bijzonder getalenteerd Average Rob ook is, het wordt boeiend om te zien hoe Tout Bien zijn mediapersona overstijgt.”

Bestel nog snel tickets en laat je mee inspireren op de Retail Marketing Day
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

  • icon
    Algemeen3 december, 2025
    Amazon countert Shein en Temu met kostenverlaging voor Europese verkopers

    Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van CHinese platforms als Shein en Temu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN