RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwde winkels en nieuw imago stuwen Zeeman

icon
Algemeen4 juli, 2017

De voorbije jaren heeft textielketen Zeeman sterk gewerkt aan de vernieuwing van de winkels en een nieuw imago. Die veranderingen werpen stilaan hun vruchten af, wat duidelijk wordt uit de betere resultaten van het bedrijf.

Lange reis

In de tien jaar waarin Bart Karis directeur is bij Zeeman, heeft hij hard gewerkt aan een imagowijziging die ook medewerkers trotser moet maken op het bedrijf. Dat is volgens Karis nodig omdat het anders onmogelijk is om een goede ambassadeur van het bedrijf te zijn. “Iedereen ziet wel dat er iets aan de hand is bij Zeeman, maar imagoverandering is een lange reis”, zegt Karis aan het FD. “Het is een mooi label met fantastische mogelijkheden, waar achterstallig onderhoud aan kleefde. Het revitaliseren leek me een prachtige uitdaging. Er was een investeringsachterstand in de filialen.”

 

Momenteel investeert de keten twintig miljoen euro per jaar in de vernieuwing van de bijna 1.300 winkels in zeven Europese landen, en dat bedrag kan nog oplopen tot dertig miljoen euro. Momenteel is ongeveer de helft van de winkels vernieuwd en wordt er ook gewerkt aan nieuwe concepten.

 

Betere winkelervaring

Die nieuwe winkels zijn vooral groter dan in het oude concept, om zo een meer overzichtelijke winkelvloer te creëren, met een betere winkelervaring. Er wordt wel nog steeds gefocust op belangrijke productgroepen, zoals baby- en kinderkleding, ondergoed en huishoudartikelen. Ook de typische graaitafels zijn nog steeds aanwezig, op vraag van de klant. “Daar wilden we eigenlijk vanaf, maar daar heeft de klant ons op afgerekend. Het wordt snel rommelig, maar de tafels moeten blijven”, aldus Karis.

 

Ook op logistiek vlak zijn er veranderingen doorgevoerd. Vroeger werd het assortiment twee keer per jaar vernieuwd, terwijl nieuwe producten nu zo snel mogelijk naar de winkels worden doorgestuurd. “Dat maakt de beschikbaarheid van producten in de winkel beter en er is steeds een reden om naar de winkel te komen.”

 

Al die vernieuwingen werpen ondertussen wel hun vruchten af, want de netto-omzet is in 2016 gegroeid van 530 miljoen euro naar 548 miljoen euro. Ook de winst zou een stuk hoger zijn. Om die groei te ondersteunen wordt alvast het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn uitgebreid, om in de toekomst door te stomen naar 2.000 filialen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen23 december, 2025
    Heleen Buldeo Rai (VUB): logistiek bepaalt in 2026 de retailstrijd

    Dat het retailmodel onder druk staat is wel duidelijk, maar de centrale rol van logistiek wordt daarbij vaak onderschat. “Het jaar begon en eindigt met discussies over Chinese pakjes, en tel daar nog de Amazon-investering in België en Nederland bij,” bemerkt Heleen Buldeo Rai, professor logistiek aan de Vrije Universiteit...

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN