RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CeconomyMedia Markt
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie DuitslandNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

MediaMarkt verkoopt tegenwoordig 40% minder online

icon
Elektro13 mei, 2022
Shutterstock.com

Ceconomy, de holding achter MediaMarkt en Saturn, zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 19% stijgen. De groei is te danken aan fysieke winkels en dienstverlening, want online kelderden de verkopen met 40%.

Elders zoeken naar marge

In het tweede kwartaal steeg de omzet van Ceconomy met 18,8% tot 5 miljard euro. Het eerdere operationele verlies van 146 miljoen euro is nu wel meer dan gehalveerd tot 62 miljoen euro onder nul. Dat is weliswaar vooral te danken aan Duitsland en Nederland, die in 2021 nog in lockdown waren en dus een zwakke vergelijkingsbasis vormden.

Over de hele eerste jaarhelft steeg de omzet licht met 2,1%, terwijl ook de brutowinst met een bescheiden 12 miljoen euro aandikte tot 212 miljoen euro. De brutomarge verbeterde met 2,2 procentpunt tot 17,1%, dankzij meer fysieke verkopen en een grotere omzet uit diensten. Services en ‘solutions’ bezorgden 54,5% meer omzet en waren goed voor 6,1% van alle omzet in het tweede kwartaal. Door de sterke inflatie maar ook hoge concurrentiedruk kon Ceconomy de prijzen moeilijk verhogen en daardoor zakte de marge op elektronica.

Online over hoogtepunt heen

Vandaag komt een kwart van alle omzet uit online verkopen, voor de coronapandemie was dat nog maar 14%. Dat kwart is wel fors minder dan tijdens de lockdownperiodes, toen een derde van alle verkopen online gebeurden. De online verkopen kelderden in het tweede kwartaal met liefst 40% tot 1,26 miljard euro. In het voorbije halfjaar zakte de online omzet met 28%.

Dat MediaMarkt en Saturn online een sterke terugval meemaken, viel niettemin te verwachten. Mensen keerden terug naar de fysieke winkels door de coronaversoepelingen en de records van vorig jaar worden niet meer gehaald. Andere retailers, van Nike tot Bol.com, zien (in mindere mate) hetzelfde fenomeen.

Nederland krijgt nieuwe ruggengraat

Voor het hele jaar verwacht Ceconomy een lichte omzetgroei en vooral een duidelijke verbetering van de winstcijfers. Het bedrijf heeft namelijk geen last van de oorlog in Oekraïne en met de voorraden gaat het tegenwoordig iets beter, al vormen de lockdowns in China een nieuwe uitdaging. De elektronicaketens zetten daarom in op grotere voorraden, meer verschillende leveranciers en omnichanneloplossingen.

In april krijgt Nederland als eerste zijn ‘Omnichannel Spine’: een informaticasysteem dat de logistiek, informatica en bestelprocessen over alle kanalen heen linkt en synchroniseert. Het moet een mijlpaal worden voor het bedrijf. In de tweede jaarhelft gaat de groep bovendien 120 winkels renoveren.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro5 augustus, 2025
    Electro Depot wil winkels in België verdubbelen tegen 2030

    De Franse elektronicaketen Electro Depot zet in op een ambitieuze uitbreiding in België. Tegen 2030 wil het bedrijf minstens 25 winkels in het land, dubbel zoveel als vandaag. Vooral Vlaanderen staat centraal, al loopt de groei daar voorlopig moeizamer dan in Wallonië.

  • icon
    Elektro1 augustus, 2025
    Ikea gaat unieke samenwerking aan met Best Buy in VS

    Ikea doet iets heel ongewoons in de Verenigde Staten: de meubelretailer opent er voor het eerst shop-in-shops, in tien winkels van elektronicaketen Best Buy. Het is pas de tweede markt ooit waar Ikea met een andere retailer samenwerkt.

  • icon
    Elektro31 juli, 2025
    Analyse: Wat komt JD.com bij MediaMarkt en Saturn zoeken?

    Met de voorgenomen overname van Ceconomy (het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn) breekt JD.com de toegangspoorten tot het Europese vasteland wijd open. De Chinese e-commercereus zoekt een nieuwe afzetmarkt, maar zal die markt ook ingrijpend veranderen: JD.com tilt digitalisering en automatisering naar een in Europa nog ongekend niveau.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN