RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CeconomyMediaMarktSaturn
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

MediaMarkt: meer omzet, minder verlies

icon
Elektro15 mei, 2023
defotoberg / Shutterstock.com

Het was een bemoedigend halfjaar voor Ceconomy, het moederbedrijf van Saturn en MediaMarkt. De elektronicagroep verkocht vooral meer in de winkels en draait ruim de helft minder verlies.

Maatregelen voor winst

De eerste jaarhelft van het boekjaar 2022-2023, dat afliep eind maart, geeft Ceconomy “het volste vertrouwen” in de tweede helft van het jaar. De omzet steeg met 5,5% tot 12,4 miljard euro, ondanks een lagere onlineverkoop (-10%). In de fysieke winkels was er dus sterke groei (+11%), zeker tijdens het “succesvol kerstseizoen” en op de Duitse en Turkse markten.

Het operationeel verlies kon de groep daarentegen nog niet helemaal wegwerken. De jaarhelft eindigde met een EBIT van 23 miljoen euro in het rood, een verbetering van zo’n 61% ten opzichte van een jaar eerder. CEO Karsten Wildberger werkt aan maatregelen om de winstgevendheid te vergroten, al maakt hij nog niet bekend welke dat precies zijn.

Diensten als hoeksteen

Op margegebied is het groeiende dienstenaanbod alvast een hit. De ‘Services & Solutions’, zoals garanties, het inruilen van gebruikte elektronische apparaten en herstellingen, zijn niet alleen opvallend rendabel, ze groeiden ook met 5,2% tot 323 miljoen euro in het tweede kwartaal. De diensten zijn nu goed voor 6,1% van de totale omzet, en worden “een hoeksteen van de bedrijfsstrategie”.

Tegelijk moderniseren MediaMarkt en Saturn hun winkels, met ook nieuwe winkelconcepten en -formaten die beter zijn afgestemd op de locaties. Opvallend: e-commerce vertegenwoordigt inmiddels 21,5% van de totale omzet – wat nog altijd meer is dan de 14% pre-corona – maar 39% van de bestellingen worden in de winkels afgehaald.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro21 mei, 2025
    Nieuwe CEO voor MediaMarkt Benelux

    Faruk Kocabas wordt op 1 juni de nieuwe directeur van MediaMarkt in de Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op, die inmiddels gestart is als financieel directeur van moederbedrijf Ceconomy.

  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN