De app van Albert Heijn is er voor klanten nu ook in het Duits, Frans, Turks en Pools. Ook de app voor de medewerkers is voortaan beschikbaar in meer talen. De retailer zet generatieve AI om de digitale toegankelijkheid te verbeteren.
Groeiende groep
In het Engels was de klantenapp al beschikbaar, nu komen daar nog vier talen bij. De retailer wil het digitale boodschappen doen eenvoudiger maken voor een groeiende groep klanten die niet in het Nederlands winkelt. De vertalingen zijn ontwikkeld met generatieve AI. Van de Engelstalige versie maken al meer dan 225.000 klanten actief gebruik.
“Onze missie draait om ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Dat geldt natuurlijk ook voor hoe mensen digitaal bij ons winkelen,” zegt Sjoerd Holleman, directeur strategie, product & analytics bij Albert Heijn. “Maandelijks gebruiken zo’n vijf miljoen mensen onze AH App. Door die meertalig te maken, helpen we klanten in hun eigen taal en maken we boodschappen doen toegankelijker voor iedereen.”
Ook voor collega’s
Daarnaast verbeterde Albert Heijn de AH App en website op ruim 750 punten, van leesbaarheid en navigatie tot structuur en bediening. Daardoor is het nu eenvoudiger te gebruiken voor iedereen, ook voor mensen met een beperking.
Tot slot zet de supermarktketen generatieve AI niet alleen in voor klanten, maar ook voor collega’s. In de winkels werken duizenden mensen met uiteenlopende achtergronden en talen. Om iedereen goed te kunnen informeren, is de medewerkersapp die dagelijks wordt gebruikt in de ruim 1.250 winkels nu beschikbaar in zes talen: Engels, Oekraïens, Pools, Chinees, Spaans en Syrisch-Arabisch.


