RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AS AdventureAveveBio-PlanetColruytKriket
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Food Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alle voordelen van vlees zonder de nadelen: waarom krekels het ingrediënt van de toekomt zijn

icon
Food9 mei, 2022
Kriket

Ze zijn even duurzaam als soja en even voedzaam als vlees: krekels verenigen het beste van twee werelden. Voor repen- en granolaproducent Kriket moet het eten van insecten zo normaal worden als het eten van garnalen.

Een bedrijf met een missie

Ze zijn een bron van eiwitten, rijk aan vezels, bevatten geen additieven en worden geproduceerd in België. Bovendien zijn ze biologisch en duurzaam. We hebben het over de repen en granola’s van Kriket. Het bijzonderste ingrediënt? Krekels. Dit is een bedrijf met een missie: “We willen het eten van insecten mainstream maken. Het moet even normaal worden als het eten van garnalen of scampi,” zegt medeoprichter Michiel Van Meervenne, die in 2017 samen met z’n zus Anneleen het krekelavontuur aanvatte. Hij spreekt op 9 juni op het RetailDetail Food Congress.

In 2018 bracht Kriket z’n eerste krekelreep op de markt. Intussen liggen de granola en de snackrepen van het merk al in de rekken bij retailers als Colruyt, Bio-Planet, Aveve en AS Adventure. Ze zijn ook online te koop. Daarnaast zet het bedrijf de eerste stappen op het vlak van export, naar Nederland, Frankrijk, Duitsland… “De eiwittransitie is een verhaal dat maar één kant kan uitgaan, namelijk die van groei. Insecten verdienen in dat verhaal een unieke plaats”, zegt hij. “Zeker krekels: die doen mensen meer denken aan garnalen en schrikken daardoor minder af dan bijvoorbeeld wormen.”

Gigantische voedingswaarde

Maar waarom zijn insecten zo’n interessant ingrediënt? “Plantaardige eiwitten zijn een fantastisch alternatief voor vlees, maar je kan niet buiten de vaststelling dat vegetariërs en veganisten vitamine B12 missen, en dat in een plantaardig dieet ook mineralen als ijzer, magnesium en zink minder goed worden opgenomen. Niet voor niets hebben mensen gedurende vele duizenden jaren vlees gegeten: het is nu eenmaal enorm voedzaam.”  

Insecten zijn even voedzaam als vlees, maar zonder de nadelen waardoor we van vlees af willen: denk aan de hoge CO2-uitstoot, het waterverbruik, het landgebruik… “Eigenlijk zit een insect qua duurzaamheid op hetzelfde niveau als plantaardige eiwitten – een krekel verbruikt zelfs minder water dan soja voor dezelfde hoeveelheid eiwit – maar je hebt wel die gigantische voedingswaarde. Een krekel heeft die unieke positie tussen het dierlijke en het plantaardige en verenigt zo the best of both worlds. We zien dit marktsegment nu enorm groeien en we zijn zeker dat het verder zal blijven evolueren.”

Premium, maar niet duur

De markt beleefde rond 2016 al een eerste insectenhype: in zowat alle supermarkten verschenen toen burgers, snacks en spreads op basis van insecten, maar ze verdwenen al even snel weer uit de rekken. Michiel Van Meervenne trekt lessen uit de fouten die toen gemaakt werden.

“Prijs is een heel belangrijke factor. Je kan met een mooi duurzaamheidsverhaal naar de consument trekken, maar we weten dat duurzaamheid als drijfveer bij de aankoopbeslissing in de supermarkt maar op plaats vijf of zes staat. Destijds zag je bijvoorbeeld een tapenade van insecten die letterlijk dubbel zo duur was als andere tapenades. Nieuwsgierige consumenten gaan het wel een keer proberen, maar kopen het niet opnieuw – niet omdat ze het niet lekker vinden, maar omdat ze de prijs niet te verantwoorden vinden.”

Kriket kiest daarom voor een premiumpositionering in categorieën waar merken een mooie rotatie kunnen halen tegen een hoger prijspunt. “We zijn liefst niet de duurste, dat zou een extra obstakel zijn.”

Geen opgestoken vingertje

Een tweede factor is de smaak van de producten. “Een product gaat niet verkopen enkel omdat er insecten in zitten. Het gimmick-gehalte was vaak te hoog. We moeten bewijzen dat voeding op basis van insecten echt heel lekker kan zijn.” En marketing is een derde element: de storytelling moet goed zitten. “Een merk is meer dan een product en een prijs. Je kan focussen op duurzaamheid, maar consumenten houden niet van een opgestoken vingertje. Wij laten dat achterwege. We proberen een leuk merk te zijn, niet opdringerig.”

We moeten ook geduld hebben, denkt Michiel Van Meervenne. Voeding is cultureel, we maken een soort culturele revolutie door. Dat heeft tijd nodig: “Ik maak de vergelijking met sushi: dat was ook niet van de ene op de andere dag populair in België, het heeft een decennium nodig gehad om door te breken. Nu zie je het in elke supermarkt.”

Vertrouwde verkoopkanalen

Dat punt wil Kriket ook bereiken: “Eén van de redenen waarom mensen nog geen insecten hebben geproefd, is omdat ze het nog niet in de winkel hebben aangetroffen. Daarom gaan we resoluut voor een omnichannelstrategie. We willen aansluiting vinden bij onze doelgroep: twintigers, dertigers of veertigers die openstaan voor innovatie en er een actieve levensstijl op nahouden. We geloven dat consumenten psychologisch makkelijker zullen openstaan voor een product als ze het tegenkomen in kanalen die ze vertrouwen, zoals Colruyt of Aveve.”

Waarom krekels een prominente plek verdienen in het voedingssysteem van de toekomst en hoe Kriket daartoe wil bijdragen? Daarover komt Michiel Van Meervenne meer vertellen op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Delhaize, Coca-Cola, Nestlé, Pieter Pot, VLAM, Gorillas en Mosa Meat. Een must voor elke foodprofessional! Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN