RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven MereMyPrice
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Wat zit er achter de comeback van Mere als MyPrice?

icon
Food28 februari, 2024
Milos Momcilovic / Shutterstock.com

Svetofor, Mere, MyPrice: drie namen, één concept. Vanuit Siberië bouwen twee discrete broers met wisselend succes aan een Europese ‘superdiscounter’. Wat is hun werkwijze, en vanwaar de geheimzinnigheid?

Russisch moederbedrijf

“MyPrice is de grootste keten in het discounterformaat op de Oost-Europese markt. We zijn actief in meer dan 10 Europese landen”: zo presenteert de tot nu toe volstrekt onbekende foodretailer zich op zijn website. De koopjesketen opende recent zijn eerste drie winkels in België (in Boom, Boussu en Opwijk) en kondigt ook elders expansie aan: acht of negen supermarkten in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, bijvoorbeeld. 

Dat we nooit eerder van MyPrice hoorden, is eenvoudig te verklaren: het is simpelweg de nieuwe naam waarmee Mere zijn Europese expansie hoopt door te zetten na de roemloze aftocht in 2022. Mere is intussen wél een bekende naam, actief in heel wat (Oost-)Europese landen. Minder bekend bij ons is het Russische moederbedrijf, Svetofor.

Succesformule

Svetofor (Russisch voor “verkeerslicht”) werd in 2009 in de Oost-Siberische stad Krasnojarsk opgericht door de discrete broers Sergej and Andrej Schneider. Over hen is weinig bekend: ze gaven nog nooit een interview. Hun bedrijf werd snel een succesformule: intussen zit de keten in de top vijf van de grootste Russische foodretailers, weet de onafhankelijke Russische nieuwswebsite The Bell. In 2022 bedroeg de omzet meer dan 400 miljard roebel (5,5 miljard euro tegen de toenmalige wisselkoers).

Het winkelconcept is eenvoudig: een wisselend aanbod van onbekende merken uitgestald op paletten en in koelkamers in kale hallen zonder enige decoratie, tegen prijzen die 20 tot 30% lager liggen dan die van andere discountketens. De winkels draaien op een beperkt personeelsbestand, de keten verkiest goedkope locaties buiten de steden. In marketing investeert de retailer niet. Alles om de kosten – en dus ook de verkoopprijzen – te drukken.

Europese expansie

Internationale expansie volgde, eerst naar de buurlanden: in Wit-Rusland heeft Svetofor al bijna 200 winkels, in Kazachstan minstens 50, in Oezbekistan een handvol. Onder de naam Mere begon het bedrijf in 2017 aan een Europese expansie. Intussen heeft de keten een honderdtal winkels in landen als Litouwen, Roemenië, Servië, Slovakije en Tsjechië.

In de periode 2020-22 deed Mere verdere expansiepogingen in West-Europese landen: er openden enkele winkels in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, maar die plannen moest de keten al snel opgeven. De winkels bleken geen commercieel succes, de oorlog in Oekraïne deed het Russische imago geen deugd en veroorzaakte bovendien bevoorradingsproblemen. Banken wilden het bedrijf niet langer financieren.

Afkomst verbergen

Dat de keten het nu onder een andere naam opnieuw probeert, wijst op pogingen om de Russische afkomst van het bedrijf te verdoezelen. Russische producten kan de keten wegens de oorlogssancties niet langer verkopen. De discounter bevoorraadt zich nu vooral in Oost-Europese landen. In plaats van Russen, werft de retailer nu bij voorkeur Oekraïners aan – ook de vacatures in België vragen dat kandidaten vloeiend Russisch spreken. Voor betalingen en financiering zou de keten nu vaker gebruik maken van cryptomunten.

De Russische wortels helemaal verdoezelen is moeilijk: Lightkommerz, de Belgische vennootschap achter Mere – en nu MyPrice – werd in oktober 2020 opgericht door ene Dmitri Nestjorov, een Rus met domicilie in Moskou – maar ook met een adres in Antwerpen, zo blijkt uit publicaties in het Staatsblad.

Verstoorde aanvoerketens

Tot nu toe werden de activiteiten van Mere/MyPrice niet getroffen door Europese sancties. De broers achter het bedrijf staan naar verluidt ook niet bekend als grote Poetin-supporters. Maar de vraag is in hoeverre eigenaren van winkelpanden, leveranciers, banken en consumenten in West-Europa vandaag bereid zijn om in zee te gaan met een overduidelijk Russisch bedrijf, gezien de oorlog in Oekraïne.

Bovendien kan men zich fundamentele vragen stellen over het businessmodel, dat minstens voor een deel gebaseerd is op de verkoop van restpartijen. Overschotten, dus. In de huidige economie, met zijn door uiteenlopende factoren fel verstoorde aanvoerketens, zijn die er nauwelijks: schaarste is het nieuwe normaal. Dat doet twijfels rijzen over het potentieel van MyPrice.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN