RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Starbucks
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Betaalbare luxe” bezorgt Starbucks recordomzet

icon
Food4 november, 2022

Op hun kop koffie besparen mensen niet, merkt Starbucks na een nieuw recordkwartaal. Ook voor volgend jaar houdt de keten er alle vertrouwen in.

Het mag iets meer zijn

De omzet van Starbucks stoomde vorige kwartaal door tot 8,41 miljard dollar, goed voor een stijging van 3%. Het betekende een recordomzet voor de koffieketen, vooral te danken aan één week in september: het moment Starbucks zijn bekende herfstdrankjes met “pumpkin spice” (pompoenkruiden) introduceerde. Die week was goed voor de beste verkoop ooit.

Hoewel de prijzen in het afgelopen jaar met 6% zijn gestegen, lieten consumenten zich niet afschrikken. Ze kozen integendeel nog meer voor “extraatjes”, zoals slagroom, siroop met een smaakje of een espressoshot erbij. Inmiddels worden 60% van alle dranken die de koffieketen verkoopt zo gepersonaliseerd.

Interim-CEO Howard Schultz ziet in Starbucks “een betaalbare luxe” die klanten zich nog blijven gunnen. Op vergelijkbare basis stegen de verkopen wereldwijd met 7% in de periode juli-september. De groei was weliswaar vooral te danken aan Noord-Amerika, aangezien het coronavirus China deze zomer nog steeds parten speelde.

Steeds jongere klanten

Wel daalde de nettowinst met liefst 50% tot 878 miljoen dollar, met name omdat de keten investeerde in nieuwe winkels en de lonen van werknemers. Het bedrijf kampt met een groeiende vakbondsbeweging, iets waartegen Schultz zich al jaren hevig tegen verzet. 250 van de 10.000 Starbucks-winkels in de VS hebben inmiddels voor een vakbond gestemd. Om dat verder in te dijken, maakte de keten het bereiden van dranken makkelijker met een nieuwe winkelinrichting en trok ze 1,2 miljard dollar uit om de lonen te verhogen.

In het lopende boekjaar verwacht Starbucks dat de wereldwijde vergelijkbare omzet tussen 7% en 9% zal stijgen, vergeleken met 8% in het zojuist afgesloten boekjaar. De koffieketen zegt zeer trouwe klanten te hebben, die ook steeds jonger zijn. Vandaag behoren meer dan de helft van de klanten tot de generatie van de millennials of generatie Z.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN