Colruyt Group test vrachtwagens die rijden op waterstof. In het kader van een Europees project draaien binnenkort twee waterstoftrucks mee in de dagelijkse logistiek.
Transport zonder uitstoot?
Kan waterstof een haalbare én schaalbare optie zijn voor emissievrij zwaar transport? Dat test Colruyt Group, met medefinanciering van de Europese Unie, als deelnemer aan het H2Haul-programma. Sinds eind mei rijdt de eerste waterstoftruck rond voor Colruyt; een tweede voertuig volgt snel.
De gecombineerde waterstof-batterijoplossing van de testtrucks levert momenteel een actieradius van 450 kilometer. Het maximale laadvermogen is nu 44 ton, maar mits aanpassingen aan de Europese en nationale regels rond gewicht en afmetingen zou het laadvermogen gelijkwaardig kunnen worden aan dat van dieseltrucks.
“Veelbelovende technologie”
“We geloven sterk in een zero-emissie toekomst voor de logistieke sector. Waterstof is een veelbelovende technologie naast batterij-elektrisch transport. Dankzij het H2Haul-project komen we dichter bij een duurzame en schaalbare oplossing,” zegt Lieselot Rouquart, mee verantwoordelijk voor uitstootvrij transport bij Colruyt Group.
De real-life inzet moet de uitrol en ontwikkeling in Europa versnellen. Rouquart doet dan ook een oproep: “We nodigen alle overheden in België uit om groene mobiliteitstechnologie te ondersteunen door stimulerende wettelijke maatregelen te nemen. We willen hier samen aan bouwen en elkaar hierin versterken.”


