Colruyt heeft zijn winstprognose voor afgelopen boekjaar fors naar beneden bijgesteld. De retailer waarschuwt voor een “duidelijk lager” nettoresultaat (een daling van 7 tot 12%), terwijl eerder nog een stabiel resultaat werd verwacht.
Meer concurrentie
Eerder had Colruyt gezegd de operationele winst (470 miljoen euro) en de nettowinst (368 miljoen euro) uit het boekjaar 2023/2024 te evenaren, maar vandaag moest de retailer toegeven deze doelstellingen niet te zullen halen. De retailer uit Halle benadrukt wel dat de cijfers “voorlopig” en “niet-geauditeerd” zijn, maar vond ze toch belangwekkend genoeg om een “verfijning” uit te sturen.
Als verklaring wijst Colruyt naar een “sterker concurrentieveld” en “lager dan voorziene voedingsinflatie”. Daardoor zou de omzetstijging amper 1% bedragen, wat dan weer zijn weerslag heeft op de winstgevendheid. Meer concrete resultaten gaf het summiere persbericht niet: pas op 17 juni zal de retailer de precieze jaarcijfers publiceren.
Colruyt maakte ook bekend dat het totale marktaandeel van zijn supermarktketens – Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt – het afgelopen boekjaar is gedaald. Wel was de daling in de tweede helft van het jaar minder uitgesproken was dan in de eerste, en sinds het begin van kalenderjaar 2025 zou het totale marktaandeel van de groep zelfs weer groeien.