RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consument gaat wat minder besparen op de boodschappen

icon
Food10 april, 2024
Shutterstock.com

Europese supermarktketens leden vorig jaar onder downtrading en margedruk, maar er is hoop: nieuw consumentenonderzoek wijst op een voorzichtig herstel van de FMCG-volumes in 2024. Shoppers gunnen zichzelf opnieuw wat meer.

Kentering op komst

Consumenten hebben in 2023 fors op hun uitgaven in de supermarkt bespaard: ze kochten in het algemeen minder, en wat ze kochten waren vaker huismerken en promoties. De groei van de FMCG-industrie lag daardoor vorig jaar met 8,6% aanzienlijk lager dan de inflatie van de voedselprijzen (12,8%). De reële foodomzet (gecorrigeerd voor inflatie) daalde opnieuw en ligt nu 4,5% onder het niveau van 2019. Toch wijst consumentenonderzoek op een kentering: in 2024 keert het consumentenvertrouwen stilaan terug en zal het koopgedrag volgen.

Dat stelt het nieuwe rapport The State of Grocery Retail 2024: Europe – Signs of hope, gepubliceerd door McKinsey & Company en de Europese retailfederatie EuroCommerce. Dat jaarlijkse rapport, gebaseerd op onderzoek bij een dertigtal grote Europese supermarktbedrijven en bij ruim 12.000 consumenten in elf Europese landen, is intussen aan zijn vierde editie toe.

Pessimisme neemt af

De onderzoekers wijzen erop dat het volume aan boodschappen tegen het einde van 2023 al stopte met dalen en in sommige markten zelfs begon te stijgen, met dank aan een afnemende inflatie. De eerste maanden blijven uitdagend omdat de economie nog de nawerkingen voelt van de periode van hoge inflatie, maar als de inflatie rond de 2% stabiliseert en de reële koopkracht weer stijgt, verwacht McKinsey dat de FMCG-volumes in de tweede jaarhelft opnieuw zullen groeien.

45% van de Europese consumenten geeft aan dat ze in 2024 nog steeds op zoek zijn naar manieren om geld te besparen bij het winkelen, wat toch al iets minder is dan de 51% van een jaar geleden. Meer consumenten plannen dit jaar zichzelf weer wat meer te verwennen met gezonde, duurzame, lokale en on-the-go producten. Er zijn wel grote verschillen tussen landen onderling.

Ook de Europese foodretail-CEO’s tonen zich wat minder pessimistisch over de marktomstandigheden in 2024: 64% denkt dat het dit jaar stabiel of beter wordt. De grootste uitdagingen blijven kosten- en margedruk, downtrading door consumenten, en de zoektocht naar talent. Wat de acht belangrijkste trends zijn volgens de retail-toplui, lees je hier.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN