De Nederlandse onlineversmarkt Crisp eindigde 2023 fors in de rode cijfers, ondanks een mooie omzetstijging. Ook vorig jaar groeide de retailer met dubbele cijfers, dit jaar wil het bedrijf operationeel winstgevend worden.
Kostenbesparing
In 2023 steeg de omzet van Crisp van 58 naar 74 miljoen euro, maar tegelijk was er een fors verlies van 48 miljoen euro, slechts iets minder dan de 50 miljoen van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die de retailer neerlegde bij de Kamer van Koophandel, meldt Quote. Sinds 2018 lopen de totale verliezen op tot bijna 135 miljoen euro. Intussen boekte het bedrijf een groei met dubbele cijfers over 2024, zegt CEO Tom Peeters, zonder verder in detail te treden. Op officiële cijfers is het nog wachten.
Wel verklaarde Peeters eerder al dat de omzet in 2024 met ongeveer 25% zou stijgen naar 90 miljoen euro en dat de onlinesupermarkt voor het eerst operationeel winstgevend was in Nederland, onder andere dankzij een kostenbesparing met 15%. Op het hoofdkantoor in Amsterdam sneuvelde één baan op de tien en de logistiek werd gestroomlijnd, waarbij het Belgische distributiecentrum in Bornem dicht ging. In België wil de retailer dit jaar rendabel worden.