RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Crisp
  • Onderwerpen E-commerceinnovatie
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Crisp wil super-supermarkt worden met AI en totaalservice

icon
Food7 april, 2023
Crisp

Crisp groeit ook na de coronapiek door. De onlinesupermarkt wil nu een totaaloplossing worden, die met artificiële intelligentie al voorspelt wat de klant zal kopen en koken.

Fout van de Belgische supermarkten

Ook na de coronahausse tekent Crisp nog groei op, zegt medeoprichter Eric Klaassen aan Twinkle. In 2022 kreeg de supermarktapp er nog eens 75 miljoen euro aan vers kapitaal bij, trok het bedrijf naar België en nam het een maaltijdbox- en een kant-en-klaarmaaltijdleverancier over.

In België slaat de supermarktformule meteen aan, zegt Klaassen: veelal omdat de onlineservice van de Belgische concurrenten volgens hem nog niet op peil staat. Dat de Nederlandse ‘challenger’ binnen een tijdsslot bezorgt, onderscheidt Crisp volgens Klaassen al. Van die vermeende voorsprong kan het bedrijf dan profiteren.

Weten wie wat wanneer bestelt

Ook het korteketenmodel, dat volgens Klaassen ongeziene versheid garandeert, is een succesfactor. Crisp bestelt de kant-en-klaarmaaltijden bijvoorbeeld ’s avonds nog voor de volgende dag, maar ook bij andere producenten koopt de onlinesupermarkt pas in wanneer de klant heeft besteld. “In sommige gevallen wordt die specifieke vis die je bestelt ’s nachts van de boot gehaald”, aldus de ondernemer.

Door die beperkte voorraden (en de beperkte verspilling) zijn de marges ook hoger. Crisp beweert in Nederland winstgevend te zijn per order. Dat het bedrijf toch nog verlies maakt, heet een bewuste keuze te zijn: eerst moet er nog worden geïnvesteerd, met name in het aanbieden van een “totaaloplossing voor de voedselbehoefte”. Of het nu maaltijdboxen, kant-en-klaargerechten voor drukke dagen of verse ingrediënten zijn, Crisp wil alle eten bij de consument aan huis leveren.

Artificiële intelligentie zal de digitale supermarktspeler daarbij helpen. Crisp kan nu al het koopgedrag van klanten zo analyseren dat het weet welke recepten mensen maken en de volgende aankopen grotendeels kan voorspellen. Nu moeten klanten nog zelf kiezen om eerdere aankopen opnieuw in hun mandje te plaatsen, maar de onlinesupermarkt kan straks vanzelf vaste aankopen klaarzetten én voorspellen wanneer mensen welk gerecht maken. Of nieuwe recepten suggereren op basis van wat de klant lekker vindt. “Als je voldoende data hebt van je klanten, dan weet je op een gegeven moment wat ze wanneer gaan bestellen”, aldus Klaassen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food29 juli, 2025
    [Analyse] Waarom “witte producten” falen in de strijd tegen harddisounters

    Met het afbouwen of inkrimpen van hun goedkoopste huismerken volgen Delhaize en Colruyt Group een internationale trend: eersteprijsmerken hebben jammerlijk gefaald in de strijd tegen harddiscounters als Aldi en Lidl.

  • icon
    Food28 juli, 2025
    Ruzie met retailers bezorgt Heineken lauwe jaarhelft

    De eerste helft van 2025 was een portie gemengd voor Heineken: terwijl de winst steeg, daalden de netto-omzet en de Europese volumes. Moeizame prijsonderhandelingen met supermarkten en negatieve wisselkoerseffecten braken zuur op.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Rémy Cointreau groeit voor het eerst in twee jaar

    Rémy Cointreau laat voor het eerst sinds begin 2023 weer groei zien en verhoogt de verwachtingen. Dat is opvallend, want het Franse drankenconcern kampt al jaren met tegenvallende resultaten in zowel de Verenigde Staten als China.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN