RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize gaat voor een onweerstaanbaar eindejaar

icon
Food15 november, 2024

Het aperitief kaapt het diner, oesters en kreeft blijven top of mind, Belgische wijnen zitten in de lift en koffie krijgt een functionele boost van champignons: Delhaize is al helemaal klaar voor het feestseizoen.

Cruciale periode

De kerstperiode is voor Delhaize cruciaal, zegt commercieel directeur Alexandros Boussis. Hij heeft er vertrouwen in: de druk op het gezinsbudget lijkt wat af te nemen. Delhaize blijft investeren in bijkomende huismerkreferenties, Kleine Leeuwtjes en agressieve promotie-acties. Bovendien geldt de Nutri-Boost korting ook op verse feestproducten. Dat zo goed als alle supermarkten nu open zijn op zon- en feestdagen is een bijkomende troef.

Ook e-commerce maakt een verschil: online groeit tijdens deze periode met  60%. Verder zijn zelfstandige ondernemers sterk in cateringoplossingen, bereide maaltijden en feestmanden. De afgelopen dagen organiseerde de retailer opnieuw een ‘Food Market’, om zijn aangeslotenen en medewerkers te laten kennismaken met het feestassortiment. De eindejaarscampagne is al gestart op tv, onder het motto “Maak je eindejaar onweerstaanbaar” (In het Frans: “Les fêtes irresistibles, c’est chez Delhaize”).

Belgische bubbels

Dit jaar verkoopt Delhaize voor het eerst meer dan 100.000 flessen Belgische wijn. Het huismerk Leo Vinum speelt een sleutelrol in het assortiment, met witte, rode en rosé wijn voor minder dan tien euro per fles. Dit jaar introduceert de retailer voor het eerst ook Belgische bubbels in een beperkte oplage van 10.000 flessen voor 16,99 euro (en minder tijdens de eindejaarspromo).

“Belgische wijnen hebben een mooie aciditeit en een iets lager alcoholgehalte. De keuze om ook bubbels te produceren in België is eigenlijk evident”, zegt wijnmaker Jeroen Houben. “Het nieuwe druivenras souvignier gris gedijt uitstekend in ons klimaat en is uitermate geschikt voor de productie van mousserende wijnen.”

1,6 miljoen oesters en 40 ton kreeft

De consumptietrends dit jaar? Het aperitief vervangt vaak de hele maaltijd, met een opeenvolging van hapjes om te delen. “L’apéro dinatoire”, heet dat in het Frans. In de winkels in Reet en Ukkel (de Fré) test de retailer momenteel een nieuwe “mission based” aperitiefcorner die alle aperitiefproducten samenbrengt in een “one stop shop”. Nieuw in het aanbod zijn onder andere bao buns, groentespreads, nachoboxen en etnische ovensnacks.

Het uitgebreide “Food of the World”-aanbod spreekt shoppers aan die op zoek zijn naar verrassende smaken, maar ook traditionele producten blijven het goed doen aan de feesttafels. Delhaize verkoopt straks naar verwachting 1,6 miljoen oesters en veertig ton kreeft. Bubbels horen erbij, de vertrouwde kerststronk ook. In de supermarkten vinden de klanten bovendien geschenkideeën, bijvoorbeeld met de spaaractie voor KitchenAid.

Complete make-over

Verschillende afdelingen kregen een complete make-over: dat geldt bijvoorbeeld voor het zuivelrayon, met meer ruimte voor trendproducten zoals proteïnerijke zuivel (een segment dat groeit met 48% in volume) en voor betaalbare Delhaizeproducten. Een test leidde tot een meeromzet van 7%. Ook de afdeling oliën en azijn kreeg een reset: veertig innovaties op een totaalaanbod van 342 referenties, met onder andere sprays en exclusieve gearomatiseerde oliën.

Nog enkele bijzondere nieuwigheden? Een tartaarkit voor mensen die een snel een verfijnd voorgerecht op tafel willen toveren, verkrijgbaar in een traditionele versie met rundvlees, of vegetarisch op basis van rode biet met geitenkaasparels en balsamico. Een geheel nieuw gamma premium bereide maaltijden onder het exclusieve merk “A Pinch Of”. En een trend die uit de Verenigde Staten komt overwaaien: functionele koffies verrijkt met paddenstoelenextract, een innovatie om jonge klanten te rekruteren – de koffiepenetratie blijkt namelijk te dalen. Een nieuw segment met een enorm potentieel, waarin Delhaize een “first mover” wil zijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN