RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt Group
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eco-score wordt Green-score bij Colruyt Group

icon
Food24 september, 2025

Vanaf dit najaar krijgt de Eco-score bij Colruyt Group een nieuwe naam: Green-score. Het Franse consortium dat het label beheert, voert die naamsverandering door en breidt de schaal uit naar zes kleuren en letters.

Verwarring uitsluiten

Colruyt Group introduceerde de Eco-score, een keuzewijzer die shoppers helpt om bewuste, duurzame aankoopbeslissingen te maken, in het voorjaar van 2021. Het label werd ontwikkeld door een consortium van onafhankelijke, Franse spelers, waaronder Yuka, Open Food Facts en Eco2. Dat consortium wijzigde de naam naar Green-score omdat de Europese biovereniging IFOAM had geargumenteerd dat de term ‘eco’ in sommige landen voor verwarring met biovoeding zou kunnen zorgen.

De naamsverandering houdt ook een kleine aanpassing van de schaal in: die wordt uitgebreid naar zes kleuren en letters in plaats van vijf. Er werd een donkerrode kleur met letter F toegevoegd voor producten met een slechte Green-score. Aan de donkergroene zijde van het spectrum wordt nog een onderscheid gemaakt tussen A en A+, om producten met de laagste milieu-impact aan te duiden.

Hoge naambekendheid

Colruyt Group stapt mee in de naamswijziging. “Een kwestie van vertrouwen”, zegt Veerle Poppe, verantwoordelijk voor de Green-score bij Colruyt Group. “We werken al sinds het prille begin van de Eco-score samen met het Franse consortium en we blijven geloven in het nut van het label. We zien dat het echt werkt, ook in ons land. Met een naamsbekendheid van 51% en een vertrouwen van 72%, is de score het tweede meest bekende label in België na de Nutri-score, zo toont eigen marktonderzoek aan.”

Vanaf 1 november maakt de Green-score zijn intrede in de Xtra-app, op de websites en in de winkelcommunicaties van de verschillende winkelformules. Tegen 31 oktober zullen verwijzingen naar de Eco-score verdwenen zijn op al die kanalen. Gedurende die periode lanceert Colruyt Group een reclamecampagne om de overgang naar de Green-score te faciliteren, de nieuwe schaal te introduceren en klanten te herinneren aan het duurzame spaarprogramma.

De verpakkingen van 940 Boni-producten met het label zullen gradueel worden aangepast – Colruyt Group rekent daarbij op een overgangsperiode van twee jaar. Ook online, waar nog meer producten de score dragen, worden de benaming overal aangepast. Het nieuwe label blijft gekoppeld aan een duurzaam spaarprogramma in de Xtra-app, het getrouwheidsprogramma van Colruyt Group.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

  • icon
    Food8 december, 2025
    “Tijd voor een nieuwe generatie bij Ben & Jerry’s” vindt Magnum-CEO Peter ter Kulve

    Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN