RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nutrition & Santé
  • Onderwerpen Category Management CongressInterviewToeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filip Vankelst (Nutrition & Santé): “België was jarenlang het land van melk en honing”

icon
Food10 juni, 2025
Nutrition & Santé

“Waar België vroeger een paradijs was voor fabrikanten en retailers, worden vandaag alle spelers geconfronteerd met stevige uitdagingen.” Filip Vankelst, verkoopdirecteur Benelux bij Nutrition & Santé (o.a. Céréal, Gerlinéa en Isostar), pleit voor strategische samenwerkingen, gedragen door een sterke categorievisie en een authentiek duurzaamheidsbeleid.

Een gouden verleden

“Tien à vijftien jaar geleden was België nog één van de eilandjes in Europa waar de prijzen structureel hoger lagen dan in de buurlanden”, blikt Vankelst terug. “Hogere prijzen betekenen in vele gevallen ook hogere marges, zowel voor retailers als voor leveranciers. Iedereen kon floreren in hét land van melk en honing.”

Tot de honing buitenlandse bijen aantrok en de comfortzone wegviel. “Albert Heijn en anderen zagen potentieel. Maar die instroom zette het bestaande Belgische model onder druk.” Hoe moet het nu verder? Op het Category Management Congress op 19 juni deelt Vankelst zijn meer dan vijftien jaar aan ervaring.

“Stuck in the middle”

Marges staan vandaag onder druk, de promotiedruk is hoog, en veel retailers én leveranciers zitten volgens Vankelst “een beetje vast in het midden.” Ze willen méér dan een transactionele relatie, maar raken niet tot een echt strategisch partnerschap. “Je moet keuzes durven maken,” stelt Vankelst.

“Ga je voor een zuiver transactioneel model of bouw je echt aan een strategische samenwerking? De klassieke één-op-éénverhouding tussen retailer en leverancier via aankoper en key account manager voldoet niet meer. Een geïntegreerde aanpak is essentieel: samenwerking op gebied van van shopper marketing, e-commerce, categoriebeheer, forecasting, data, sustainability en technologie is cruciaal. Dat vraagt om een duidelijke visie en dé juiste middelen.”

Categorievisie als fundament

“Een categorievisie hoeft niet uitsluitend van de grootste spelers te komen, benadrukt Vankelst aan de hand van het voorbeeld van Céréal. “Hoewel we het zesde koekjesmerk in België zijn, kunnen we toch een heldere visie op de categorie bieden, gebaseerd op onze expertise in natuurlijke voeding en preventieve gezondheid. Dat spreekt retailers aan, zeker nu hun eigen positionering steeds meer draait om ‘beter en gezonder eten’.”

Belangrijk daarbij is om de retailer van bij de start te betrekken. “Zo hebben wij, samen met externe partners, voorafgaand aan het uitwerken van onze nieuwe categorievisie, gesprekken gevoerd met retailers. Dat zorgt voor een belangrijke betrokkenheid. Door echt samen te werken rondom toekomstige trends, en retailers actief mee te nemen in je visie, ontstaat ruimte om gezamenlijk na te denken over innovaties die binnen twee à drie jaar het verschil kunnen maken.”

Duurzaamheid als accelerator

Volgens Vankelst is duurzaamheid geen verplicht nummer, maar een hefboom. “Dat is een partnership accelerator, als je het goed aanpakt. Het moet authentiek en geloofwaardig zijn: geen greenwashing.”

Zo zet Nutrition & Santé zwaar in op agro-ecologie: een landbouwbenadering die de natuurlijke ecosystemen ondersteunt in plaats van ondermijnt. “We werken met lokale boeren en vermijden zo veel als mogelijk monoculturen en pesticiden. Dat verbetert niet alleen de bodem, maar ook de kwaliteit van de grondstoffen.”

Vankelst gelooft dat dit soort initiatieven het verschil maakt: “Als je met een retailer in zo’n veld staat en samen nadenkt over innovaties rond bijvoorbeeld ‘gut health’ of andere trends binnen gezonde voeding, dan ben je écht samen aan het bouwen. Dan draait het niet langer alleen om kortstondige prijsacties of promoties die na zes weken alweer vervagen, maar om duurzame waardecreatie op de lange termijn.”

Samen bouwen aan waarde

Tot slot benadrukt Vankelst het belang van een breed gedragen aanpak binnen bedrijven. “Bij ons is het niet alleen sales die met klanten praat. Ook marketing, de logistieke keten… iedereen moet aan tafel met de retailer. Alleen zo kun je die holistische samenwerking waarmaken.”

Zijn slotboodschap is duidelijk: “Wie niet verder kijkt dan marges en prijsonderhandelingen komt vroeg of laat klem te zitten. Je hebt een duidelijke visie, de juiste data en een authentieke aanpak nodig. Dan kun je samen echte vooruitgang boeken.”

Lig jij ook wakker van retailmedia, hoe Gen Z als klanten te binden, de juiste prijszetting en leveranciersrelaties? Schrijf je dan nog snel in voor het Category Management Congress op 19 juni in Antwerpen, met behalve Nutrition & Santé nog Albert Heijn, BENU, LD&Co en vele anderen!

Bestel hier de laatste tickets
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN