RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Heineken
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Heineken: prijsstijgingen “pas echt” in 2023

icon
Food15 februari, 2023

Het Nederlandse Heineken rekent dit jaar nieuwe prijsverhogingen door. Vooral in Europa staan de marges enorm onder druk, zegt de brouwerijgroep die 2022 kon afsluiten met een mooie winstgroei van 31%.

Prijzen blijven stijgen

Heineken beleefde vorig jaar een beter jaar dan in 2019, toen van het coronavirus nog geen sprake was. De Nederlandse brouwer verkocht vorig jaar 257 miljoen hectoliter bier, bijna 7% meer dan in 2021. De omzet steeg zo naar 34,6 miljard euro, een groei van 19% zonder overnames. Prijsverhogingen konden vooral de Oosterse consumenten niet tegenhouden, terwijl consumenten ook steeds meer premiummerken kiezen.

De aangepaste nettowinst steeg zelfs met 31% tot 2,8 miljard euro. Daar moet wel de afschrijving van 88 miljoen euro op de Russische activiteiten nog af, een terugtrekking die de brouwer naar verwachting uiteindelijk 400 miljoen euro zal kosten. Zowel Heineken als Carlsberg hangen nog vast aan brouwerijen in Rusland, ook al stopten ze hun verkoop in het land. Beide brouwers willen die infrastructuur liefst in de eerste helft van dit jaar verkopen.

Kosten nog flink hoger in 2023

Verder zijn de commentaren bijna letterlijk dezelfde als bij Carlsberg eerder deze maand: de prijzen blijven voorlopig stijgen, waardoor zeker Europeanen mogelijk minder bier zullen drinken. Heineken verwacht dat de kosten (vooral ingrediënten en energie) in 2023 nog met 16 à 19% per hectoliter zullen stijgen. Aangezien de bierproducent zijn grondstoffen en energie een jaar op voorhand inkoopt, zal het bedrijf dit jaar pas echt de energieprijzen van 2022 voelen, zegt CFO Harold van den Broek.

Topman Dolf van den Brink wil die kosten liefst “euro voor euro” doorrekenen aan de consument, bericht het AD, maar in Europa zal dat niet helemaal lukken. Daar staan de marges net “ontzettend onder druk” en was vorig jaar ook geen sprake van winstgroei. Het totale volume wordt in 2023 wellicht stabiel of licht hoger.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 juni, 2025
    Prikacties bij Lidl na mislukt overleg

    In een klein aantal Belgische supermarkten van Lidl zijn donderdag stakingen uitgebroken: medewerkers protesteren tegen het uitblijven van afdoende maatregelen om de werkdruk te verlichten.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Walmart breidt droneleveringen uit naar meer Amerikaanse steden

    De Amerikaanse retailgigant Walmart voert het tempo van zijn droneleveringen op. Levering vanuit de lucht is binnenkort beschikbaar in vijf bijkomende steden, vanuit in totaal honderd winkels.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Delhaize organiseert wintereditie van foodfestival Wonderfood Adventure

    Na het succes van de eerste editie breit Delhaize een vervolg aan het foodfestival Wonderfood Adventure: de wintereditie in november brengt opnieuw een reis door vier themawerelden, van koelkast tot moestuin.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN