Jumbo kan niet verplicht worden om bieren van Heineken in de schappen te zetten, maar de brouwer kan mogelijk wel aanspraak maken op een schadevergoeding. Dat heeft een rechter gisteren in kort geding beslist.
Lidmaatschap Everest wijzigt de relatie
Twee weken geleden spande Heineken een kort geding aan tegen de supermarktketen om een einde te maken aan een boycot die al sinds eind maart aansleept. De supermarktketen had toen de bestellingen stopgezet omwille van “bizar hoge” prijsverschillen met landen als Duitsland en Frankrijk.
Hoewel beide bedrijven al meer dan zestig jaar een handelsrelatie met elkaar hebben, is Jumbo niet verplicht om de bieren van Heineken te blijven inkopen, besliste de rechtbank Oost-Brabant gisteren. Volgens de rechter kwam er een einde aan de duurovereenkomst tussen Heineken en Jumbo op 31 januari 2024, nadat de retailer lid werd van inkoopalliantie Everest: sindsdien moet de brouwer met Everest onderhandelen, niet meer met Jumbo.
“Ongepast” korte opzegtermijn
Gezien de zestig jaar durende handelsrelatie heeft Jumbo de samenwerking wel binnen een ongepast korte termijn opgezegd, vindt de rechter. Toch kan hij over een concrete opzegtermijn niet oordelen, omdat Heineken er in zijn vordering niet over heeft gesproken. Mogelijk kan de brouwer dus toch aanspraak maken op een opzegvergoeding.
Heineken vindt de afwijzing “onbevredigend” en zal de uitspraak bestuderen, Jumbo wacht voorlopig met een reactie. Handelsconflicten in het kader van prijsonderhandelingen zijn geen uitzondering in de foodretail, maar dat ze tot een rechtszaak leiden, is wel ongezien.