RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hema
  • Onderwerpen HerstructureringPersoneelsbeleid
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema snoeit in assortiment en medewerkers, maar “worst blijft”

icon
Food13 mei, 2022
Shutterstock

(update) Hema reorganiseert voor de tweede keer in drie jaar tijd. Dit keer moeten tot 40 bedienden op het hoofdkantoor vertrekken en herevalueert de warenhuisketen het hele assortiment. Maar de iconische rookworst blijft zeker bestaan, garandeert de formule.

100 functies veranderen op HQ

Saskia Egas Reparaz is ondertussen bijna een jaar aan zet bij Hema, en nu heeft ze haar rapport klaar: er moet heel veel gebeuren en veranderen, vertelt ze aan het Financieele Dagblad. De keten voert bijgevolg een reorganisatie door, ook al was er in 2019 al een keer geherstructureerd.

Banenverlies komt er op het hoofdkantoor in Amsterdam: daar gaan dertig tot veertig jobs op de schop. De totale impact wordt weliswaar groter: in totaal verandert voor honderd medewerkers “iets”, aldus het bedrijf. De functie kan wijzigen, worden verschoven naar een andere afdeling of “in enkele gevallen komen te vervallen”. Wie zijn baan verliest, kan solliciteren op beschikbare vacatures.

Egas Reparaz haalt er managementlagen tussenuit, al zullen ook landenteams worden getroffen. De topvrouw besloot Hema terug te trekken uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje, en voortaan te gaan focussen op de Benelux en Frankrijk.

Vaarwel sokken en wijnen

In de winkels moet vooral het assortiment krimpen: het volledige aanbod wordt kritisch herbekeken. “Hema heeft ongeveer 19.000 SKU’s, verdeeld over circa 195 hoofdcategoriegroepen en 5 grote onderdelen”, verduidelijkt woordvoerder Norbert Cappetti. “We gaan al deze groepen na. Bij de ene categorie gaan er meer dingen veranderen dan in de andere. Het moet voldoen aan onze uitgangspunten: praktischer, mooier, beter en gaat langer mee.”

Om dat te realiseren, wil de keten naar minder verschillende soorten van één productgroep maar van betere kwaliteit. “Dus bijvoorbeeld minder verschillende soorten sokken van een betere kwaliteit, maar ook minder verschillende verpakkingen van dezelfde sok. We verkopen nu bijvoorbeeld 2-packs, 5-packs en 7-packs van dezelfde sok.” Hoeveel SKU’s uiteindelijk overblijven, kan Hema nog niet zeggen. Het kan namelijk ook zijn dat er nieuwe categorieën en producten bij komen, bijvoorbeeld op het gebied van thuiswerken.

Eerdere berichtgeving dat het assortiment eten en drinken zou verdwijnen, ontkent Hema met klem. Wel komen er producten van Jumbo en La Place in de warenhuizen te liggen, net zoals er omgekeerd als Hema-artikelen in de Jumbo-supermarkten liggen. Dat is enigszins logisch, aangezien Jumbo-familie van Eerd sinds 2020 mede-eigenaar is van Hema. Cappetti garandeert evenwel dat de klassiekers, Hema-rookworst en tom-pouce, blijven bestaan.

Meer duurzaamheid met minder

Tegelijk wil de Nederlandse formule investeren in vernieuwde winkels, service en duurzaamheid. “De kwaliteit van onze spullen moet omhoog. Dan willen mensen er ook langer mee doen. Daarnaast moeten we duurzamer produceren”, stelt Egas Reparaz. Een deel van de productie moet op termijn dichterbij huis komen (denk aan Turkije in plaats van China) en de keten hoopt volgend jaar CO2-doelstellingen klaar te hebben.

Het verklaart ook het kleinere assortiment: door bijvoorbeeld minder verschillende sokken aan te bieden, moet de kwaliteit omhoog kunnen zonder hogere prijzen. Schaalvoordeel en eenvoudigere logistiek zou daarvoor zorgen. Hema blijft immers duidelijk inzetten op prijs, al worden prijsstijgingen, zoals overal, vandaag onafwendbaar. “We zijn met een verandering bezig die jaren kost”, luidt de conclusie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Casino trekt naar Marokko, plant 210 winkels

    De Franse retailreus Groupe Casino heeft plannen voor een expansie naar Marokko aangekondigd. In de komende tien jaar wil de groep 210 gemakswinkels van de enseignes Franprix en Monoprix openen, dankzij een samenwerking met een lokale investeerder.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Pieter Pot test eerste fysieke winkel

    De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in Utrecht een eerste fysiek verkooppunt geopend, waar shoppers de populairste producten uit het assortiment kunnen kopen. Bij succes kunnen steden als Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN