European Marketing Distribution (EMD), de Europese inkoopalliantie waarbij onder andere Colruyt Group en Superunie zijn aangesloten, verwelkomt een reeks Poolse supermarkten als nieuwe leden.
Inkoopmacht vergroten
Een groep van Poolse lokale retailers, waaronder Grupa Eurocash, Grupa Chorten en Netto, is van plan een lokale joint venture op te richten om zich aan te sluiten bij EMD. Dat meldt de inkoopgroepering in een persbericht. Na goedkeuring van de Poolse mededingingsautoriteit en de oprichting van de Poolse joint venture, zullen de nieuwe leden zich aansluiten vanaf 2026.
Samen vertegenwoordigen deze Poolse retailers ongeveer 20.000 winkels in het hele land en een jaaromzet van ruim twaalf miljard euro. Daarmee zijn ze opgeteld de nummer twee in de Poolse detailhandel. Met het EMD-lidmaatschap willen deze ketens hun Europese inkoopcapaciteiten vergroten, wat zich moet vertalen in lagere prijzen voor de klanten.
EMD koopt huismerkproducten in voor haar leden, waaronder het Belgische Colruyt, het Nederlandse Superunie, het Italiaanse ESD, het Duitse RTG en het Zweedse Axfood. Voor enkele leden levert de organisatie via EMD Retail Group ook diensten aan multinationale A-merkfabrikanten.