RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert Heijn
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Integratie Jan Linders bezorgt Albert Heijn marktaandeelwinst

icon
Food21 januari, 2025

Albert Heijn zag zijn marktaandeel in 2024 opnieuw groeien, zowel in Nederland als in Vlaanderen. De negatieve impact van de tabaksban werd ruimschoots goedgemaakt door de overname van Jan Linders.

Groei voor gezonde voeding

In Nederland steeg het marktaandeel van Albert Heijn van 36,8% in 2023 naar 37,7% in 2024, volgens de data van NielsenIQ. De marktleider wint er nu al voor het zesde jaar op rij marktaandeel, en dat ondanks de beslissing om al op 1 januari 2024 te stoppen met de verkoop van tabak – een half jaar voor het verbod inging. Een deel van de verklaring zit in het feit dat vorig jaar het eerste jaar was dat alle 44 overgenomen winkels van Jan Linders meetelden in de cijfers. Ook was de belangrijke decembermaand uitzonderlijk goed. Marktaandeelcijfers voor Vlaanderen geeft Albert Heijn overigens niet.

De retailer ziet een toename van het aantal klanten, een grotere trouw onder bestaande klanten én een toenemend succes van gezondere en duurzame producten: de verkoop van producten met Nutri-Score A of B steeg met 0,8% naar 48,8%, terwijl er in die categorieën juist minder producten vielen omdat de criteria strenger werden. De biologische omzet in groenten en fruit steeg met 16%. De online bezorgservice groeide voor het zesde opeenvolgende jaar met dubbele cijfers. Het Albert Heijn-huismerk is intussen al goed voor 55% van de omzet.

Ook expansie droeg bij tot de groei: de keten opende in 2024 dertien nieuwe winkels in Nederland en vijf in Vlaanderen. Hiermee kwam het totaal op 1.276 winkels.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food31 juli, 2025
    FrieslandCampina verkoopt Roemeense tak

    FrieslandCampina verkoopt zijn Roemeense activiteiten aan het Hongaarse agroconcern Bonafarm. Daarmee trekt de zuivelgroep zich terug uit Roemenië, ondanks een sterke lokale marktpositie.

  • icon
    Food31 juli, 2025
    Kraft Heinz-topman bevestigt mogelijke opsplitsing

    Voor het eerst reageert Kraft Heinz op de aanhoudende geruchten over een opsplitsing: volgens CEO Carlos Abrams-Rivera onderzoekt de multinational inderdaad de “strategische opties”. Een deal zou al binnen enkele weken rond kunnen zijn.

  • icon
    Food31 juli, 2025
    Concurrenten mogen Nespresso-capsules op de markt brengen

    Het ontwerp van de koffiecapsules van Nespresso is niet langer beschermd in de Benelux: concurrenten mogen dus capsules op de markt brengen die in de machines van het koffiemerk passen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN