RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven My American Shop
  • Onderwerpen E-commerceInterview
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Antoine Libois (My American Shop): “We worden Europees leider in etnische producten”

icon
Food5 juli, 2024
  • Antoine Libois, My American Shop

Sinds de lancering in 2020 heeft My American Shop, een webwinkel voor Amerikaanse en Aziatische specialiteiten, elk jaar zijn omzet verdubbeld. Nu moet Europa voor de bijl. Ook voor B2B-activiteiten ziet oprichter Antoine Libois groot potentieel.

Fenomenale vraag

Het lijkt wel een Waalse versie van the american dream: na een familiereis naar Chicago begon de zestienjarige Libois vanuit zijn slaapkamer met het importeren en verkopen van Amerikaanse frisdrank, snoep en chips. Vandaag leidt hij als 23-jarige een e-commercebedrijf met vijftig medewerkers dat 2.500 producten verkoopt aan 200.000 klanten en daar een omzet van meer dan tien miljoen euro aan overhoudt. My American Shop bezorgt nu al in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland, maar straks moet de rest van Europa volgen.

De Amerika-fan begon met een webwinkel op Shopify met een 200-tal Amerikaanse referenties die je hier niet kon vinden, en besloot in volle Covid-periode om er vol voor te gaan. “Meteen was de vraag fenomenaal. We zijn al een paar keer moeten verhuizen. Onze twee depots in Nijvel, samen goed voor 5000 m², zijn ook alweer te klein geworden, dus we moeten nadenken over andere oplossingen.”

Noedels, sauzen en frisdranken

My American Shop doet wat traditionele retailers niet kunnen: “Supermarkten bieden enkel een basisassortiment aan, een klein aanbod van een vijftigtal producten. Bij ons vind je er tweeduizend. De gemiddelde bestelling bij ons bedraagt tien producten. Wij zijn de specialist.” Het bedrijf beheert de hele aanvoerketen zelf: van de import en de douanering tot herverpakken en verzenden. “We etiketteren zelf de producten in de taal van de klant. Voor de verzending werken we met partners als PostNL, bpost of Mondial Relay.”

Naast Amerikaanse producten kwamen er al snel Aziatische bij, waar ook een grote vraag naar is. Succesnummers in het assortiment zijn Aziatische instantnoedels, barbecuesauzen en het uitgebreide aanbod dranken. “Veel mensen zijn fan van Amerikaanse frisdranken met onderscheidende smaken. Fanta aardbei of ananas zijn echte bestsellers bij ons. Fanta biedt die immers niet aan in België of Frankrijk.”

Snelheid en wendbaarheid

Met trendy producten spreekt de e-tailer eerder jongeren aan, maar daarnaast zijn er ook meer traditionele producten voor een wat ouder publiek van expats, of mensen die de producten op reis hebben leren kennen.

De kracht van My American Shop zit in het gebruik van sociale media als marketingtool. “We hebben 200.000 volgers op TikTok, 100.000 op Instagram, 130.000 op Facebook en we werken samen met influencers. We volgen én creëren de hypes. We zijn snel en wendbaar, dat zit in de cultuur van dit bedrijf.” Van zijn ambitie maakt Libois geen geheim: “We willen de Europese marktleider in etnische producten worden. Dat is onze visie: ofwel worden we de leider, ofwel doen we het niet.”

Business-to-business als hefboom

De ondernemer noemt België “een ongelofelijke hub voor e-commerce”. En dat terwijl veel Belgische bedrijven net klagen over de hoge kosten die e-commerce hier bemoeilijken. “Met klagen kom je nergens”, vindt hij. “Je moet vooruitgaan. We hebben in onze raad van bestuur Jérôme Gobbesso, medeoprichter van Newpharma. Ook zij zijn begonnen vanuit een depot in Luik. Toch zijn ze erin geslaagd om jaar na jaar te blijven groeien, van nul naar 150 miljoen euro in minder dan acht jaar. Ook al hadden ze kunnen verhuizen over de grens, slechts twintig minuten verderop. We inspireren ons voor een stuk op hun model om hetzelfde te doen.”

Eén van de hefbomen voor verdere groei wordt de uitbouw van een business-to-business activiteit. “We krijgen nu meer en meer vraag van professionele klanten die deze producten als ‘in & out’ willen kunnen aanbieden. Daarmee boren we een markt aan die nog veel groter is dan de huidige. Dan spreken we niet langer over tientallen, maar wel over honderden miljoenen euros.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN