RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Unilever
  • Onderwerpen duurzaamheidMarketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Tom Smidts (Unilever): “Uitdagende tijden voor marketeers”

icon
Food28 juni, 2023
Tom Smidts, Unilever

Verwacht van merkfabrikanten niet dat ze nu gaan onderhandelen over prijsdalingen, zegt Tom Smidts van Unilever. De grondstoffenprijzen blijven volatiel, bovendien komt gezonde en verantwoorde voeding met een prijs. “En willen we blijven investeren in onze merken voor innovatie en waardecreatie.”

Marges onder druk

Hoe zullen de voedingsprijzen de komende maanden en jaren verder evolueren? Retailers en politici sturen aan op prijsdalingen, maar dat is weinig realistisch, denkt Smidts, die sinds een jaar aan het hoofd staat van Unilever België. “Er is vooral veel variabiliteit: het kan zijn dat één ingrediënt in prijs daalt, maar dat een ander weer stijgt. In de voedselketen hebben we altijd al te maken met variabele inputkosten. Dat was overduidelijk tijdens de coronapandemie en de energiecrisis, maar in voeding heb je ook de invloed van droogte, temperatuurschommelingen en andere weersfenomenen… Dat heeft een impact op de prijzen.”

Ook de prijzen die nu misschien stabiliseren, liggen nog altijd significant hoger dan een jaar geleden. In België komt daar nog een lasagne van taksen bij, bovenop de loonindexering. “Door de sterke concurrentie op de Belgische markt, slagen wij er bovendien vandaag nog altijd niet in om onze marges te vrijwaren. En die zijn nodig om blijvend te investeren in onze merken, te innoveren en een gezonde FMCG & retail business in België te behouden.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

De boodschap komt van een toonaangevende stem: als één van de grootste bedrijven ter wereld en als derde FMCG-speler in België wil Unilever duurzaam leven alledaags maken. “We willen bijdragen aan de transitie van de voedselketen, met zoveel mogelijk relevantie op lokaal niveau. Maar als wij als merkenbouwer gezonde voeding willen aanbieden die op een verantwoorde manier geteeld is, dan komt dat met een prijs. Om dit te doen slagen moeten we het ecosysteem herdenken in functie van criteria als gezond en beter voor de planeet. Vergelijk het met het fastfashionmodel in de mode, dat ook aan herziening toe is.”

In voeding focust Unilever onder andere op plantaardige voeding, de preventie van voedselverspilling, het beperken van calorieën, suiker, zout en verzadigde vetten, en regeneratieve landbouw. Maar duurzaamheid is een gedeelde verantwoordelijkheid, zegt Smidts: “Het is onze verantwoordelijkheid om consumenten de mogelijkheid te bieden om gezonde en ecologische producten te kopen, maar we kunnen niemand forceren om meer plantaardig te gaan eten of minder suiker te verbruiken. We kunnen enkel begeleiden en sturen. De consument heeft een verantwoordelijkheid, net als de overheid en de retail.”

Merkkracht

Consumenten grijpen terug naar basisproducten en huismerken als het gezinsbudget onder druk staat. Of merken aandeel kunnen terugwinnen van huismerken, als de koopkracht van de gezinnen weer verbetert? Dat hangt af van de categorie en de kracht van het merk, denkt hij. “Een situatie als vandaag is voor een marketeer heel uitdagend en interessant. De merken die doorpakken en standhouden, zijn vaak de merken waarin op een consistente manier geïnvesteerd is en die een hoge brand power hebben. Als je die merkkracht hebt, dan hou je stand.”

Dat geldt bijvoorbeeld voor Axe in verzorging of voor Magnum en Ben & Jerry’s in de ijscategorie. “Onze ijsjes zijn pure indulgence producten. Als het mooi weer wordt, worden mensen minder prijsgevoelig en willen ze genieten van echte Magnum of Ben & Jerry’s.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN