RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceExpansie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Yifeng Yu (Yu.eat): “Europees marktleider worden van Aziatische virtuele restaurants”

icon
Food14 maart, 2024
Yifeng Yu, Yu.eat

De Belgische startup Yu.eat, die restaurants aan extra inkomsten helpt met virtuele merken op bezorgplatforms, werkt één jaar na de lancering al samen met 350 restaurants in drie landen. Het bedrijf wil Europees marktleider worden in digitale Aziatische restaurants.

Bestaande restaurants helpen

Yu.Eat, de startup van de broers Yifeng en Yishen Yu, is een jonge speler in de sector van de virtuele keukens die een heuse boom kende tijdens de lockdowns in 2020 en 2021. Het bedrijf is nu al actief in België, Nederland en Duitsland. Wat de aanpak van Yu.eat onderscheidt is een kapitaalextensief model, dat gebruik maakt van bestaande infrastructuur om snel op te schalen, vertelt Yifeng Yu aan RetailDetail.

“Wat wij doen, is bestaande restaurants helpen om bijkomende omzet te genereren via bezorgplatforms, door het integreren van onze Aziatische virtuele merken. We helpen hen met marketingondersteuning, met makkelijk te bereiden recepten, met exclusieve ingrediënten, met training en met de integratie op de bezorgplatformen.”

Partnerships aangaan

“Na mijn studies opende ik vier kleine Chinese afhaalrestaurants. Toen de pandemie uitbrak bouwden we die om tot dark kitchens met verschillende concepten op de bezorgplatforms. Maar fysieke locaties opschalen is moeilijk, tijdrovend en kapitaalintensief. Daarom bedachten we een andere, makkelijker schaalbare optie. Er zijn al zoveel restaurants, die het vaak moeilijk hebben bovendien. Waarom bijkomende concurrentie openen, als we ook partnerships kunnen aangaan?”

Dat is een win-win: Yu.eat hoeft niet te investeren in keukens en medewerkers, de restaurants zien extra omzet. “We maken het hen daarbij zo makkelijk mogelijk. Ze hebben al hun eigen business, ze willen dus niet teveel complexiteit toevoegen in de keuken.” Aan succesverhalen geen gebrek: “Eén van onze eerste partners zette zijn zaak te koop op Immoweb, maar we hielpen hem doorheen Covid en vandaag verkoopt hij nog steeds onze twee merken.”

Licentiemodel

Die twee merken, dat zijn Chifuri voor de traditionele Chinese keuken, en Incheon voor Koreaanse gefrituurde kiprecepten. Waarom precies deze twee? “De Chinese keuken is heel populair in Europa. Koreaans is meer trendy, en het boomt. We hebben een sterk R&D-team om de volgende trendgolf te ontdekken en onze partners te helpen om daarop mee te surfen. Als wij ergens in de wereld nieuwe trends identificeren, dan kunnen we de eerste zijn in Europa om zo’n nieuw concept te lanceren.”

Yu.eat is geen franchisingconcept, wel een licentiemodel, zegt Yu. “Partners kunnen onze merken gebruiken, onze recepten en onze exclusieve ingrediënten – die zijn belangrijk, omdat ze de ruggengraat uitmaken van het concept. We waken streng over de kwaliteit die de partners serveren onder onze merken.”

Stap voor stap

De startup heeft Europese ambities, maar wil zich niet vergalopperen: “We willen de leider worden van de Aziatische digitale restaurants in Europa. Daar komen we stap voor stap. Voor verdere expansie hebben we verschillende landen in gedachten, uiteraard vooral de grotere markten rondom ons. Maar eerst willen we consolideren op de drie markten waar we al actief zijn. We zijn immers nog maar een jaar bezig.”

Groei komt niet enkel van bijkomende partnerrestaurants, maar ook van nieuwe merken: “Vandaag beperken we ons tot Chinees en Koreaans, maar het potentieel om verder op te schalen is heel erg groot: alleen al in China heb je zoveel verschillende keukens. We ontwikkelen bijkomende Aziatische merken en recepten, maar die houden we nog geheim.”

Retentie is cruciaal

Hoe is het met de sector van de virtuele keukens gesteld, na de pandemie, in een moeilijke economische context? “Na de explosie van de virtuele keukens tijdens Covid heb je nu in sommige steden wel erg veel aanbieders. Dat is goed voor de consumenten, maar je moet de kwaliteit strikt bewaken, want als het tegenvalt, keert de klant niet terug”, weet Yu.

“We naderen een punt waarop enkel restaurants die goede kwaliteit leveren, zullen overleven op de bezorgplatforms. Het belangrijkste in een business als de onze is retentie. We analyseren de data die de bezorgplatforms ons kunnen bezorgen.” Dat recent darkkitchenpionier Casper de boeken moest neerleggen, vindt Yu jammer: “Casper had een traditioneler concept met fysieke locaties, wat erg kapitaalintensief is. Wij pakken het anders aan, met een lichtere structuur. We zien in de markt een algemene verschuiving van fysieke locaties naar het concept van virtuele merken.”

Organisch groeien

Een eerste investeringsronde in juni leverde de ondernemers twee miljoen euro op, van het Waalse investeringsfonds Wapinvest en enkele ‘business angels’. “Op dit moment zijn we niet op zoek naar bijkomend groeikapitaal. We groeien organisch. We denken dat er groot potentieel is, maar ook dat te snel groeien tot elke kost niet ons model is.”

Dit verhaal begon al 27 jaar geleden, benadrukt Yu : “Toen openden onze ouders, die dertig jaar geleden in België arriveerden, een Chinees restaurant in Edingen – een zaak die ze vandaag nog steeds hebben. Daar groeide ik op met mijn broer, we hielpen er van jongs af aan. Dat we vandaag in staat zijn om die recepten op te schalen en internationaal te verspreiden, en dat we zo bestaande restaurants kunnen helpen om meer inkomsten te genereren, dat is iets waar we heel gelukkig mee zijn.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian eindigt expansiegolf in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Waarom het marktaandeel van discounters ook de komende vijf jaar blijft stijgen

    Met een focus op vaste lage prijzen, expansie in stadscentra, non-food en gezondheid blijven discounters de traditionele supermarktketens het vuur aan de schenen leggen. Aldi en Lidl behouden hun dominante positie.

  • icon
    Food21 mei, 2025
    Crisp boekte stevig verlies in 2023

    De Nederlandse onlineversmarkt Crisp eindigde 2023 fors in de rode cijfers ondanks een mooie omzetstijging. Ook vorig jaar groeide de retailer met dubbele cijfers, dit jaar wil het bedrijf operationeel winstgevend worden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN