RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo verliest marktaandeel na moeilijk halfjaar

icon
Food19 juli, 2023
Shutterstock.com

Supermarktketen Jumbo presteert in Nederland onder de markt. In België rekent de groep op zeven winkelopeningen dit jaar, ondanks “toenemende belangstelling”. De supermarktketen wil nu “terug naar de basis”.

“Buitensporige prijsverhogingen”

Topman Ton van Veen maakt zich zichtbaar zorgen over de moeilijke omstandigheden. “Dit was niet onze allerbeste periode”, geeft hij grif toe. “In eigen huis hebben we te maken gehad met omstandigheden die veel van onze aandacht vroegen”, verwijst de CEO naar het schandaal rond vorige topman Frits van Eerd.

“Daarnaast kampen we met ongekende prijs-, huur- en energieverhogingen, een forse stijging van de cao-lonen en een dalend consumentenvertrouwen. Op veel prijsverhogingen hebben we maar heel beperkt invloed”, vervolgt Van Veen, die de “buitensporige prijsverhogingen” niet meteen ziet bedaren. “Het zal nog wat tijd vergen voordat we van normalisering kunnen spreken.”

De omzet steeg in Nederland met 8,8% naar 5,96 miljard euro. Dat is vooral te danken aan de prijsstijgingen en ook minder dan bij de concurrentie. Het marktgemiddelde bedroeg 9,4%, dus verloor Jumbo marktaandeel. Foodserviceformule La Place heeft in de eerste zes maanden van 2023 daarentegen wel geprofiteerd van de heropleving van de horeca: de omzet klom met 36% tot 69 miljoen euro. Positief zijn ook de extra winkels van Jan Linders: Jumbo heeft groen licht om er zes over te nemen.

België “toenemende belangstelling”

In België is de omzet gestegen door de opening van winkels: er kwamen er in het eerste halfjaar drie bij, in de tweede helft van het jaar wil de keten er nog minstens vier. De omzetgroei versnelde zo met 68% en kwam uit op 169 miljoen euro, maar over winst of verlies heeft Jumbo het wijselijk niet. Hoewel de keten nu – mogelijk ook door de spanningen bij Delhaize – naar eigen zeggen “toenemende belangstelling” krijgt van potentiële franchisenemers, blijft België aan dit tempo zwaar verlieslatend.

Net verloor het bedrijf ook nog de vergunning voor een winkel in Kasterlee. Van Veen herhaalt niettemin “alle vertrouwen te hebben in verdere groei” op de Belgische markt. “We hebben serieus naar België gekeken en uiteindelijk volmondig gezegd dat we er doorgaan“, zegt hij ook aan het FD.

Om het tij te keren, wil Jumbo terug naar de basis. De supermarktgroep scherpt zijn strategische koers aan en focust op een “betaalbaar, ruim en relevant assortiment én de allerbeste service”. Met die premisse wist de keten destijds “de markt te verrassen”. Of je daarmee vandaag nog kan verrassen, wordt afwachten. Ook kan Jumbo zijn Zeven Zekerheden-strategie maar moeilijk in België doorzetten wegens hoge personeelskosten en Colruyt die er al met de laagsteprijsbelofte gaat lopen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN