Geen gatenkaas in het zuivelschap meer bij Jumbo: de supermarkt hanteert voortaan één duurzaamheidslabel voor eigen zuivel, meer bepaald On the way to PlanetProof. Zo wil de retailer zowel als klanten als melkveehouders houvast geven.
Eenduidigheid in het schap
Jumbo gebruikte tot nu toe verschillende keurmerken en programma’s om zuivel te verduurzamen, maar volgens inkoopdirecteur Wibo van Wijk was één keurmerk – dat alle relevante duurzaamheidsthema’s omvat – een lang gekoesterde wens. Zo wordt het volgens Jumbo makkelijker om in de winkel een duurzamere keuze te maken en ontstaat er helderheid voor de toevoerketen.
On the way to PlanetProof is een onafhankelijk keurmerk, dat werd ontwikkeld en wordt beheerd door de Nederlandse Stichting Milieukeur (SMK). Het bestaat sinds 2017 en telde in 2022 2.800 deelnemende bedrijven, van bloembolkwekers tot frambozentelers. De komende jaren wordt bij Jumbo vrijwel het volledige eigenmerkassortiment in zuivel stapsgewijs omgezet naar On the way to PlanetProof.
Ook lanceert SMK in samenwerking met de Dierenbescherming (eigenaar van Beter Leven), een test om te onderzoeken welke stappen nodig zijn om deelnemende PlanetProof-bedrijven richting de dierenwelzijnscriteria van Beter Leven te laten groeien. Jumbo juicht die samenwerking toe en roept andere retailers op om aan te haken.


