Het lijkt erop dat Jumbo in Nederland een nieuwe prijsoffensief is gestart: in de weekfolder en een videocommercial maakt de retailer gewag van een “prijzenstorm” met voordelige aanbiedingen voor meer dan duizend producten.
Sterker inzetten op promoties
De wekelijkse folder laat er woensdag weinig twijfel over bestaan, met op de eerste pagina de kop “Prijzenstorm – nu héél véél voordeel op meer dan 1.000 producten”. De folder pakt uit met heel wat “gratis”-promoties voor bekende merken, van 1+1 tot 2+3, en een boel producten voor slechts één euro. Ook op de website en de sociale mediakanalen waarschuwt Jumbo voor een prijzenstorm, “met aanbiedingen die je omverblazen”, in een video met acteur Frank Lammers.
Dat Jumbo iets moest doen aan zijn prijsimago, was voor waarnemers al langer duidelijk. De supermarktketen kondigde eerder al aan dat ze weer sterker op promoties zou inzetten, omdat het beleid van dagelijkse lage prijzen minder uit de verf komt wanneer concurrenten volop inzetten op stuntaanbiedingen. Ook de Belgische folder van de keten staat deze week vol “gratis”-aanbiedingen, al is er hier geen sprake van een “storm”.
Doordat Jumbo de afgelopen jaren het prijswapen wat losliet – mogelijk een gevolg van de interne moeilijkheden bij het bedrijf na het noodgedwongen aftreden van CEO Frits van Eerd – konden concurrenten in Nederland profiteren van de afgenomen prijsdruk. Opmerkelijk is de vaststelling dat Nederlandse supermarkten nu meer dan 10% duurder zijn dan Belgische, volgens de Prijsbarometer van Shopperware in opdracht van BABM (de Belgische vereniging van merkfabrikanten).


