RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiJumboLidl
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo verloor opnieuw marktaandeel in Nederland

icon
Food9 januari, 2025

De discounters kwamen in Nederland als winnaars uit de afgelopen eindejaarsperiode. Ook marktleider Albert Heijn scoorde sterk, terwijl Jumbo de grote verliezer bleek.

“Aanhoudende malheur in Veghel”

Het marktaandeel van Aldi en Lidl groeide in Nederland respectievelijk met index 110 en 108 in het belangrijke vierde kwartaal van 2024, blijkt uit de nieuwe kwartaalmonitor van databureau Hiiper. Beide discounters zagen een hogere besteding per klant.

Ook andere prijsgedreven supermarktformules deden het goed tijdens de afgelopen eindejaarsperiode: Dirk (108), Nettorama (108) en Vomar (103) zagen hun marktaandeel stijgen. Albert Heijn groeide met index 104. Volgens Hiiper kon de marktleider profiteren van “aanhoudende malheur in Veghel”: Jumbo moest flink marktaandeel inleveren (index 93).

In december zag Hiiper een daling in de totale marktomzet: consumenten gaven beduidend minder geld uit in de supermarkten en zijn ook minder vaak gekomen. Dat is deels een gevolg van het stopzetten van de tabaksverkoop. “De hogere prijzen voor boodschappen hebben een duidelijke impact gehad op de kerstboodschappen. Een duidelijk signaal van de consument”, meent directeur Joep Smeets van Hiiper.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Nog meer 1+1 gratis-aanbiedingen bij Albert Heijn

    In België en Nederland lanceert Albert Heijn een extra grote editie van de Hamsterweken, met nog meer 1+1 gratis-acties. Tegelijk verschijnt een uitgebreid hamstergezin in de televisiecampagne.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking

    Met de lancering van de SnackBox, een nieuwe kartonnen verpakking voor chips en snacks, wil PepsiCo naar eigen zeggen duurzamer worden, maar de fabrikant wordt beschuldigd van greenwashing en krimpflatie.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Collect&Go breidt thuislevering verder uit

    Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, levert vanaf vandaag de boodschappen aan huis in 74 bijkomende gemeenten in de provincies Antwerpen, Limburg en Waals-Brabant.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN