RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo zoekt ook in 2024 naar hoe het bedoeld is

icon
Food3 januari, 2024

Jumbo noemt 2023 “een jaar met twee gezichten”. Het was een “transitiejaar” voor de Nederlandse nummer twee, waarin de omzet minder steeg dan de markt en het marktaandeel dus terugviel.

“Zeer Zuinig Zijn”

De Jumbo-groep eindigde boekjaar 2023 met een omzet van 11,02 miljard euro, 7,3% meer dan de 10,28 miljard euro een jaar eerder. Bij supermarktformule Jumbo zelf is er sprake van een omzetgroei van 7,1% naar 10,89 miljard euro. Door de hoge inflatie is dat echter minder dat de gemiddelde marktgroei. Een jaar geleden had Jumbo in Nederland 22% marktaandeel, nu nog 21%.

De supermarktketen beseft dat de bedrijfsstrategie scherper moet: weg met de 7 Zekerheden daarom vorig jaar, terwijl CEO Ton van Veen op zoek gaat naar meer onderscheidend vermogen. “Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ keren we terug naar onze basis. Dat doen we aan de hand van de masterplannen voor de Jumbo-formule die onze oprichter Karel van Eerd heeft nagelaten”, aldus Van Veen. Wel blijft onduidelijk wat dan precies “bedoeld is”.

“Zeer Zuinig Zijn” is alvast een van die basiswaarden. Vooral door een aanhoudende stijging van de kosten neemt de druk op het verdienmodel toe. De winstgevendheid stond vorig jaar zwaar onder druk, geeft Jumbo toe. Komend jaar moeten de inkoopsamenwerkingen met Everest en Epic Partners schaalvoordelen opleveren, maar Van Veen wil ook inzetten adverteerdersplatform Jumbo Retail Media en het vermarkten van geanonimiseerde klantdata. “Ook daarin zit veel potentieel.”

Zeven min één in België

Jumbo had eind 2023 725 winkels, dertien meer dan een jaar eerder dankzij de overname van tien voormalige Jan Linders-supermarkten. België kreeg weliswaar zeven nieuwe Jumbo-winkels, maar in april ging de vestiging in Zonhoven dicht wegens te veel concurrentie. Eind 2022 had Jumbo 27 Belgische winkels, eind 2023 meldt de keten 33 vestigingen. Voor 2024 staan naar verluidt acht nieuwe locaties op de planning, waaronder een eerste Jumbo Foodmarkt in Gent. De supermarktketen wil nu eind 2025 vijftig vestigingen in België hebben.

De onlineverkoop is vandaag goed voor circa 7% van de totale omzet, maar de winst blijft uit. Wel zit er potentieel in de klanten die zowel in de winkel als digitaal boodschappen doen en in bezorgabonnement Jumbo Bezorgeloos. Restaurantketen La Place leverde 133 miljoen euro omzet, een toename van 24%. Opvallend: Jumbo geeft toe dat ook 1% van de omzet verloren gaat aan diefstal. Vanaf januari test het bedrijf daarom onder andere intensiever cameratoezicht en andere maatregelen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN